Elbilbatteriers levetid kan være op til 40 procent længere end hidtil antaget, viser banebrydende forskning fra Stanford University.
Resultaterne peger på, at tidligere metoder til at evaluere batteriers holdbarhed ikke har taget højde for de realistiske brugsmønstre, som batterier oplever i hverdagen.
Realistiske test afslører batteriets sande potentiale
Traditionelt har batteriers levetid været testet ved gentagne opladninger og afladninger med konstant hastighed.
Stanfords forskere har nu påvist, at disse metoder undervurderer batteriets faktiske præstation.
Ved at simulere mere realistiske forhold – som hyppige accelerationer, regenerativ bremsning og længere perioder med stilstand – har forskerne opdaget, at batterierne holder markant længere.
Mindre slid end frygtet
Undersøgelsen viser, at typiske køremønstre, som dem der opstår ved pendling, byture og motorvejskørsel, belaster batterierne mindre end tidligere antaget.
Dette betyder, at elbilister muligvis kan udskyde dyre batteriudskiftninger eller nykøb i flere år.
Simona Onori, seniorforfatter på studiet, forklarer, at kørselsmønstre som hyppige pauser og moderat acceleration kan forlænge batteriets levetid betydeligt. Det skriver Mobilsiden.
Tid frem for cyklusser
Forskerne fandt også, at tiden – snarere end antallet af opladningscyklusser – spiller en afgørende rolle for batteriets ældning.
For elbilister, der ofte lader deres biler stå ubrugte, kan dette betyde mindre slid over tid.
Forskningen har betydelige økonomiske og miljømæssige implikationer.
Batterier udgør stadig omkring en tredjedel af prisen på en elbil, og en længere levetid kan reducere både omkostninger og ressourcespild.
Samtidig gør moderne batteridesign det muligt at reparere enkelte moduler, hvilket yderligere sænker vedligeholdelsesomkostningerne.
Denne opdagelse kan dermed ændre forbrugernes syn på elbiler og bidrage til en grønnere fremtid.