Mercedes har sagt endegyldigt farvel til den populære elbil, som er blevet erstattet af en ny model.
Lige nu læser andre
Den første Mercedes EQC var et vigtigt skridt for mærket, men ikke en ubetinget succes. Den var i bund og grund en modificeret GLC bygget på et platform designet til benzinmotorer, hvilket førte til flere kompromiser.
Selvom MBUX-systemet og kvaliteten af kabinen var på højt niveau, skuffede bilen på områder som pladsudnyttelse, manglen på en ‘frunk’ (bagagerum foran, red.) og effektivitet. Allerede ved lanceringen haltede modellen efter sine direkte konkurrenter.
Den periode ser Mercedes nu ud til at lægge bag sig. De har nemlig præsenteret efterfølgeren: den nye elektriske GLC. Modellen kan allerede bestilles nu, og er – i modsætning til EQC – udviklet fra bunden som en elbil.
Det største fremskridt ligger ikke i den (ekstraudstyrede) oplyste frontgrill, men i arkitekturen. Denne GLC er bygget på en dedikeret elbil-platform, hvilket giver mærkbare fordele.
Akselafstanden er for eksempel 84 millimeter længere end på den benzindrevne udgave, hvilket direkte giver mere benplads til passagererne. Derudover har bilen nu en frunk på 128 liter. Dermed har Mercedes løst to af de største kritikpunkter fra den tidligere EQC.
Specifikationerne for basismodellen, GLC 400 4MATIC, er meget konkurrencedygtige:
- Ydelse: 360 kW (489 hk)
- Rækkevidde: Op til 713 km (WLTP)
- Ladning: Takket være 800V-teknologien kan bilen oplades til 303 km rækkevidde på blot 10 minutter.
- En varmepumpe – vigtig for at bevare rækkevidden om vinteren – er standardudstyr.
Startprisen på godt 619.000 kroner er høj, men placerer GLC’en i premium-klassen. Især Audi kan få det svært. Deres Q8 e-tron, som stadig bygger på en ældre platform, bliver overgået på både rækkevidde og ladetid.
Læs også
Den virkelige konkurrence vil dog stå med BMW’s kommende Neue Klasse iX3, som ligeledes lover 800V-teknologi og høj rækkevidde.
Mercedes bevæger sig væk fra rollen som efterfølger og træder nu frem som frontløber. Den elektriske GLC kombinerer lang rækkevidde, lynhurtig 800V-opladning og bedre pladsforhold – alt det, EQC burde have været.
Tesla Model Y er fortsat målestokken, når det kommer til forholdet mellem pris og rækkevidde, men i kampen mellem de tyske premium-producenter tager Mercedes nu et markant skridt fremad.
Med den nye GLC overgår den teknisk Audi Q8 e-tron og sætter scenen for den kommende duel med den næste BMW iX3, skriver det hollandske medie Bright.