Kinesisk elbilmærke lukker hovedkontor: Overvejer at sælge benzinbiler i stedet

Christian Pedersen

18 uger siden

|

03/06/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Great Wall Motor, som er et elbilmærke, har netop lige lukket sit hovedkontor i Europa. De overvejer tilsyneladende at gå over til benzinbiler.

Mest læste i dag

Great Wall Motor har besluttet at lukke sit europæiske hovedkontor i München og vil fremover varetage salget direkte fra Kina.

Denne beslutning har medført fyringer blandt de ansatte, som blev hyret til at udvide mærkets tilstedeværelse i Europa.

Skuffende salg af elbiler

Årsagen til lukningen er det skuffende salg af elbiler i Europa.

Det kinesiske mærke har kun formået at sælge 6.300 biler i hele Europa i løbet af 2023.

Til sammenligning har Polestar, et andet kinesisk bilmærke, solgt over 2.000 biler alene i Danmark i samme periode.

Overvejelse om benzinbiler

Great Wall Motor overvejer nu at vende tilbage til salg af benzinbiler.

Koncernens Haval-mærke har tidligere annonceret, at de ville stoppe salget af benzin- og dieselbiler senest i 2030.

Men med de skuffende elbilsalgstal kan ledelsen blive tvunget til at genoverveje denne strategi.

Dette træk er i tråd med flere europæiske og amerikanske bilmærker, der også har revideret deres ambitiøse elbil-mål.

Europæiske tendenser

Flere store bilproducenter har ændret deres planer for elbiler.

Ford har meddelt, at de alligevel ikke vil trække benzin- og dieselbilerne fra det europæiske marked i 2030.

Mercedes har også oplevet skuffende salgstal for elbiler og har derfor skrottet udviklingen af flere nye elbilmodeller.

Fremtiden for Great Wall Motor

Den nye strategi kan betyde, at Great Wall Motor fokuserer mere på deres traditionelle forbrændingsmotorer for at opretholde salget i Europa.

Det er en udfordrende tid for elbilmarkedet, hvor mange producenter forsøger at finde den rette balance mellem elektrificering og konventionelle køretøjer.

Denne situation illustrerer de komplekse udfordringer, som bilindustrien står overfor i overgangen til elbiler, og hvordan markedsdynamikken kan ændre sig hurtigt afhængigt af forbrugerpræferencer og salgsresultater.