Solid-state batterier, som længe har været betragtet som fremtidens løsning for elbiler, er nu tættere på at blive en realitet.
Kinesiske Chery er i spidsen og har netop annonceret, at verdens første produktionslinje til masseproduktion af solid-state batterier står klar til at blive taget i brug.
Chery fører kapløbet
Cherys nye produktionsfacilitet dækker et område på 100.000 kvadratmeter og omfatter både et forskningscenter og en højt automatiseret produktionslinje.
Fabrikken, der er udviklet i samarbejde med Anhui Anwa New Energy Co., har en designkapacitet på 1,25 GWh og forventes at begynde masseproduktionen inden for de kommende måneder.
Den første generation af solid-state batterier fra Chery vil have en energitæthed på over 280 Wh/kg, hvilket er en betydelig forbedring i forhold til nuværende lithium-ion batterier.
Ifølge Chery vil anden generation, planlagt til 2025, nå op på 400 Wh/kg, mens tredje generation i 2027 forventes at nå imponerende 500 Wh/kg. Det skriver Mobilsiden.
Fordele ved solid-state batterier
Solid-state teknologien lover markante fordele, herunder:
Øget sikkerhed: Mindre risiko for overophedning og brand.
Højere energitæthed: Bedre rækkevidde for elbiler.
Lavere vægt: Muliggør lettere og mere effektive køretøjer.
Miljøvenlig produktion: Mindre energiforbrug og færre råmaterialer.
Desuden er produktionstiden for solid-state batterier kortere og mere energieffektiv, hvilket kan gøre dem billigere end konventionelle batterier på sigt.
Et skridt foran konkurrenterne
Chery har nu en betydelig fordel i kapløbet om at introducere solid-state batterier til markedet.
Ud over at bruge teknologien i egne biler planlægger Chery også at sælge batterierne til andre producenter, hvilket kan styrke deres position globalt.
Solid-state batterier kan potentielt revolutionere elbilindustrien og give både længere rækkevidde og lavere omkostninger, hvilket kan gøre elbiler endnu mere attraktive for forbrugerne.