Samsung er ikke ny, når det kommer til wearables. Virksomheden har været en af de dominerende aktører inden for smartwatches og prøvede sig tidligere med VR, da Gear VR blev lanceret i 2014 - dengang VR-headsets stadig skabte begejstring.
Siden da har Samsung været relativt stille på området, men det er allerede bekræftet, at virksomheden vender tilbage med en wearable til hovedet i 2025. Det skriver T3.
Der cirkulerer mange rygter om Samsungs planer, herunder både XR-briller og et headset, der angiveligt kan konkurrere med Apple Vision Pro. Ifølge 9to5Google får vi nu flere detaljer om Samsungs længe ventede XR-briller.
Rapporten, oprindeligt fra Maeil Business Newspaper, hævder, at Samsung forbereder sig på at lancere et par smartbriller i samarbejde med Qualcomm og Google. Disse briller vil sandsynligvis bruge AI og være designet i stil med Ray-Bans Meta-briller.
Ifølge rapporten vil brillerne være udstyret med Qualcomms AR1-chip og have et 155 mAh-batteri, hvilket giver en vægt på omkring 50 gram - tæt på specifikationerne for Ray-Ban Meta-brillerne. Dette indikerer, at der er tale om briller og ikke et headset.
Andre funktioner omfatter et 12-megapixel kamera, evnen til at læse QR-koder og fortolke omgivelserne ved hjælp af AI. Brillerne vil også understøtte stemmestyring via Googles Gemini og kunne reagere på bevægelser til kontrol.
Selvom Samsungs strategi ligner Ray-Bans opskrift på succes i deres samarbejde med Meta, mangler én vigtig faktor: brandet.
Ray-Bans popularitet skyldes i høj grad deres ikoniske status. Selv uden de smarte funktioner er det stadig et par stilfulde Ray-Bans. Det samme kan ikke siges om Samsung. Selvom Samsung-telefoner er populære, er det sværere at forestille sig, at folk vil gå rundt med Samsung-briller som en trend.
Dette kan blive en stor barriere for udbredelsen uden for kredsen af de meget techinteresserede. Ray-Bans Meta-smartbriller drager fordel af deres høje status og tilstedeværelse verden over, hvilket Samsung muligvis vil få svært ved at matche.
Samsung, Qualcomm og Google håber sandsynligvis, at deres teknologi vil kunne konkurrere, og at Ray-Ban har banet vejen for denne type enheder. Men spørgsmålet er, om teknologi alene er nok. Ray-Bans succes handler ikke kun om funktionalitet - det handler om stil.
Samsung bliver derfor nødt til at levere nogle unikke og uundværlige funktioner for at gøre deres smartbriller attraktive for den brede offentlighed.