Visionen er ikke til at tage fejl af.
Lige nu læser andre
Når man ser på bilbranchen, kan det være svært at følge med i, hvilken retning den bevæger sig i.
Nye modeller lanceres i et rasende tempo, og teknologien ændrer sig nærmest fra år til år.
Mange danskere har allerede taget skiftet til elbil, mens andre stadig holder fast i de klassiske modeller med benzin eller diesel.
Samtidig dukker nye drivmidler op, og flere bilproducenter forsøger at finde den næste store løsning, der kan føre transporten ind i en grønnere fremtid.
Brintbiler har længe været på tale, men for de fleste har det virket som noget, der lå langt ude i fremtiden. Nu begynder det dog at rykke tættere på.
Læs også
Sådan skriver mediet Autobahn.
Fra motorfabrik til brintknudepunkt
I Sydkorea er Hyundai i gang med et af sine mest ambitiøse projekter til dato.
I industribyen Ulsan har bilmærket sat gang i byggeriet af en enorm fabrik, som skal producere brintbrændselsceller.
Ifølge Hyundai beløber investeringen sig til omkring 700 millioner euro, og anlægget forventes at stå færdigt i 2027.
Når fabrikken står klar, skal den producere 30.000 brændselsceller om året til biler, busser, lastbiler, skibe og entreprenørmaskiner.
Læs også
Det sker på samme grund, hvor der tidligere blev bygget traditionelle motorer.
Samtidig satser Hyundai på at blive selvforsynende med grøn brint.
En ny konkurrence begynder
Med den nye fabrik tager Hyundai kampen op mod blandt andet Toyota, som har været først med brintbiler.
Koreanerne håber dog at kunne indhente konkurrenten ved at skrue op for produktionen og presse omkostningerne ned.
Ideen er at bruge den eksisterende infrastruktur og dermed bevare arbejdspladser i stedet for at lukke gamle fabrikker.
Læs også
Hvis projektet lykkes, kan brintbiler igen blive aktuelle i Europa – også i Danmark.
Hyundai kalder selv satsningen for en fjerde vej. Hverken benzin, diesel eller ren el, men noget helt nyt.
Om strategien bliver en succes, må vi vente og se.