Må du køre i din benzinbil efter 2030? Ja – men det bliver ikke som før.
Lige nu læser andre
Mange lande, herunder Danmark, har meldt ud, at salget af nye benzin- og dieselbiler stopper i 2030. Men hvad betyder det egentlig for dig, der allerede ejer en fossilbil? Og hvordan kommer det til at påvirke værdi, vedligeholdelse, brændstofpriser og fremtidens kørselsmuligheder?
Her er 10 ting, du skal vide om livet med benzinbil efter 2030.
Du må stadig køre i din benzinbil

Det er kun salget af nye fossilbiler, der forbydes – du må gerne beholde og køre i din eksisterende bil.
Brugtbilsmarkedet vil ændre sig

Efterspørgslen på benzinbiler vil falde, og gensalgsværdien kan blive lavere. Det kan blive svært at sælge videre.
Værksteder vil tilpasse sig

Flere værksteder vil specialisere sig i elbiler, hvilket kan betyde længere ventetid eller færre muligheder for service af benzinbiler.
Brændstof kan blive dyrere

Læs også
Med faldende efterspørgsel kan priserne på benzin og diesel stige, da infrastrukturen opretholdes for færre brugere.
Flere miljøzoner i byerne

Større byer vil gradvist indføre skrappe regler, hvor benzin- og dieselbiler enten forbydes helt eller beskattes ekstra.
Forsikringer kan blive dyrere

Ældre fossilbiler kan få højere præmier, både grundet risiko og politiske tiltag.
Flere restriktioner på vej

Nogle lande planlægger at begrænse brugen af fossilbiler i visse tidsrum eller områder, især i weekender og ferieperioder.
Reservedele kan blive en udfordring

Med faldende produktion kan særlige dele til benzinbiler blive dyrere eller sværere at få fat i.
Skatter og afgifter kan stige

Læs også
For at fremme grøn omstilling kan regeringer indføre højere afgifter på fossilbiler – både ved ejerskab og brug.
Elbiler bliver normen

Når nye fossilbiler ikke længere sælges, vil markedet og servicebranchen dreje mod elbiler – hvilket kan isolere fossilbilsejere på sigt.