Mens den grønne bølge skubber flere og flere bilister over i el- og hybridbiler, afslører ny forskning nogle alvorlige og ofte oversete farer forbundet med disse biltyper.
El- og hybridbiler er, ifølge en britisk undersøgelse, betydeligt mere tilbøjelige til at forårsage ulykker med fodgængere sammenlignet med deres benzin- og diesel-drevne modstykker.
Det kan synes paradoksalt, at de biler, som er designet til at være miljøvenlige og reducere støjforurening, nu står i centrum for sikkerhedsbekymringer.
Disse køretøjer er dobbelt så tilbøjelige til at ramme fodgængere og tre gange så tilbøjelige til det i byområder.
"Deres stilhed og hurtige acceleration gør dem potentielt farligere i tæt trafik," udtaler Nicola Christie, professor i transportsikkerhed ved University College London.
Phil Edwards, professor i epidemiologi og statistik, påpeger den nødvendige regeringsindgriben:
"Hvis regeringen virkelig ønsker at udfase fossile brændstoffer, må den tage højde for disse sikkerhedsrisici."
Han understreger vigtigheden af, at førere af el- og hybridbiler er ekstra opmærksomme og forsigtige, da de kører en anderledes type køretøj.
Siden 2019 har EU krævet, at alle nye el- og hybridbiler er udstyret med et akustisk advarselssystem, der udsender lyde ved lav hastighed for at advare fodgængere.
"Selvom dette er et skridt i den rigtige retning, er det vigtigt, at lignende systemer bliver standard i alle el- og hybridbiler, inklusive ældre modeller," siger Edwards.
Denne problemstilling bør ikke afskrække folk fra at vælge en el- eller hybridbil, men det fremhæver et klart behov for yderligere tiltag for at sikre, at disse biler er så sikre som muligt for alle trafikanter.