Flere og flere elbiler går konstant ned - Her er den grund alle overser

Skrevet af Christian Pedersen

1 uge siden

|

14/06/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Elbiler er i bund og grund computere på hjul, så derfor medfølger der også en masse softwarefejl. Her er de mest almindelige.

Mest læste i dag

Elbiler er i stigende grad blevet sammenlignet med computere på hjul.

Denne teknologiske udvikling åbner op for mange fordele, men også en del irritationer.

Det største problem er, om softwaren, der styrer alt ved bilen, fungerer godt nok.

Teknologiske udfordringer

For nylig oplevede en journalist fra Meremobil problemer med en Polestar 2, der krævede en særlig knapsekvens fundet på Reddit for at genstarte og aktivere mobilforbindelsen.

Han skriver "Nu har jeg kørt rundt i en Volvo EX30, hvor jeg stødte på et sidespejl, der spontant gik ud af justering, og One Pedal Drive-funktionen, der indimellem skulle genaktiveres.

Desuden oplevede jeg flere problemer med at genoprette forbindelsen til min telefon.

Som en, der har anmeldt teknologi i to årtier, er jeg vant til softwareproblemer."

Men hvad med den gennemsnitlige familie, der køber en elbil?

Er de klar til det?

Softwarens indflydelse

Forestil dig, at du køber en low-tech benzinbil, hvor sidespejlet driller.

Din første tanke vil sandsynligvis være, at der er en fysisk fejl, som skal repareres på et værksted.

Men når det drejer sig om en elbil med sofistikeret software, bliver problemet mere komplekst.

Forbrugerne må ofte vente på softwareopdateringer for at løse disse problemer.

Hvis et sidespejl ikke fungerer korrekt på en elbil, er løsningen ofte en softwareopdatering eller en hard reset af hele bilen.

Dette minder meget om at genstarte en computer eller telefon, når der opstår problemer.

Men her taler vi om en bil til over 300.000 kroner, hvor tolerancen for fejl bør være langt mindre.

Fremtidige opdateringer

Elbiler kan i dag opdateres over-the-air, ligesom smartphones.

For eksempel er Volvo i gang med en opdateringsrunde på EX30, der berører 72.000 biler.

Store fejl bliver sandsynligvis rettet, men hvad med de små fejl som problemer med sidespejle eller registrering af nøgler?

Spørgsmål som hvor længe der kommer opdateringer, hvor hurtigt de leveres, og om de koster noget, er væsentlige at stille til bilforhandleren.

På andre elektroniske enheder ser vi ofte fejl, der aldrig bliver rettet, hvilket også kan blive et problem for elbiler.

Spørgsmålet står tilbage: Hvad gør du, når din elbil går helt eller delvist ned, funktioner driller, eller bilen ikke vil starte?

For at undgå frustrationer bør man som elbilejer være forberedt på at håndtere teknologiske udfordringer og løbende holde sig opdateret med de nyeste softwareopdateringer.

Selvom elbiler bringer mange fordele, er det vigtigt at være opmærksom på, at de også kræver en vis teknologisk tålmodighed og vedligeholdelse.