Europæiske forskere gør modstand mod Kina: Faststof-batteri er færdigudviklet

Nicolai Busekist

1 dag siden

|

22/09/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Forskere fra Europa beviser, at Kina ikke altid behøver at have føringen i udviklingen af batterier. En prototype af et nyt batteri, udviklet i Belgien, har en højere energitæthed end traditionelle litium-ion-batterier.

Mest læste i dag

Når det kommer til udviklingen af faststofbatterier, ser det ud til, at Kina har fået et forspring. Men et hold af 14 europæiske partnere, herunder det tyske Fraunhofer ISC, giver ikke op.

Horizon 2020-konsortiet SOLiDIFY har nu udviklet et faststof-lithium-metal-batteri i Belgien, som ser ud til at kunne konkurrere. I disse batterier bruges der fast elektrolytmateriale i stedet for den flydende elektrolyt, der anvendes i lithium-ion-batterier. Dette gør batterierne betydeligt mere kraftfulde.

Betydeligt højere energitæthed

Under udviklingen af batteriet blev der skabt en såkaldt 'Pouch'-celle, som har fordele sammenlignet med traditionelle lithium-ion-batterier. Forskere angiver energitætheden i watt-timer per liter i stedet for per kilogram, som det ellers er normalt. Alligevel kan man sammenligne tallene.

Mens et traditionelt lithium-ion-batteri har en energitæthed på 800 Wh/L, har det nye batteri en energitæthed på 1.070 Wh/L. Dette blev muliggjort gennem kombinationen af en tyk katode med høj energitæthed og en tynd lithium-metal-anode. Katoden er adskilt fra anoden af en tynd fastelektrolyt-separator.

Lave produktionsomkostninger

Det er ikke kun energitætheden ved den nye prototype, der er imponerende, men også de beregnede produktionsomkostninger. Ved masseproduktion forventer forskerne, at omkostningerne vil være under 150 euro per kilowatt-time. Dette gør produktet interessant for industrien - især inden for produktion af elbiler.

Andre fordele ved den nyudviklede celle er, at batteriet ikke er så let antændeligt som andre faststofbatterier. Ved at bruge ekstremt tynde beskyttelseslag og katoder med meget lidt kobolt, bliver miljøpåvirkningen forbedret, samtidig med at kapaciteten øges.

Det vidner om, at det på sigt kan vise sig at blive et batteri, der kommer i brug i elbilindustrien. Det er dog næppe noget, der kommer til at ske i den nærmeste fremtid.