Disse elbiler frarådes af eksperter i 2025 – tjek om din står på listen.
Lige nu læser andre
Det går stærkt på elbilmarkedet, og det betyder, at nogle modeller allerede halter bagefter – teknologisk, økonomisk og i rækkevidde. Flere eksperter advarer nu mod bestemte elbiler, som enten har store problemer med batteri, værditab, eller pålidelighed.
Her er 10 elbiler, du bør overveje nøje, før du sætter din underskrift på købsaftalen i 2025.
Nissan Leaf (1. generation)

Leaf var en banebryder, men batteriteknologien er forældet, og rækkevidden er i mange tilfælde under 100 km. Et batteriskift er dyrt og sjældent investeringen værd, og mange brugtkøbere vil holde sig langt væk.
Renault Zoe (tidlige årgange)

Zoe har været populær som billig elbil, men tidligere årgange er plaget af lav sikkerhed og problemer med batterilejeaftaler. I 2025 vil disse modeller være svære at sælge – og svære at eje.
BMW i3

Designet er unikt, men bilen er ude af produktion, og reservedelene er dyre. Den korte rækkevidde i mange versioner gør den uattraktiv for langt de fleste bilister. Flere værksteder rapporterer også om høje reparationstal.
Tesla Model S (før 2017)

Læs også
Tidlige udgaver af Model S har vist sig sårbare for fejl i drivlinje og skærmsystem. Reparationer er dyre, og værditabet er betydeligt. Teknologisk er den også blevet overhalet af nyere Tesla-modeller.
Fiat 500e (før 2021)

Denne ældre version af Fiat 500e blev oprindeligt lavet til det amerikanske marked og importeret til Europa. Den har meget lav rækkevidde, og batteriet forældes hurtigt. Samtidig er service og reservedele svære at få.
Smart EQ ForTwo

Bybil med charme, men også med ekstremt lav rækkevidde og begrænset anvendelighed. I en tid hvor elbiler skal kunne lidt af det hele, er denne model for specialiseret – og eksperter vurderer, at den vil forsvinde hurtigt fra markedet.
Hyundai Ioniq Electric (før 2020)

Selvom Hyundai generelt har godt ry, så slår de første Ioniq-modeller ikke længere til. Rækkevidden er under middel, og bilens ladekapacitet halter bagefter. Det gør modellen uattraktiv i 2025.
Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Disse mikrobiler er teknologisk forældede og deler platform med Mitsubishi i-MiEV. De har ekstremt kort rækkevidde og lav sikkerhed, og der er næsten intet marked for dem længere.
Jaguar I-Pace (tidlige årgange)

Læs også
Bilen blev rost for design og komfort, men har kæmpet med softwareproblemer og ustabile ladehastigheder. Kombinationen af høj pris og tekniske problemer får mange til at fravælge brugt I-Pace.
Opel Ampera-e

Elbilen fik aldrig rigtig fodfæste og lider under dårlig reservedelsdækning og lav gensalgsværdi. Flere ejere rapporterer også om softwareproblemer og nedbrud. Eksperter anbefaler at holde sig væk i 2025.