Elbilerne bliver ikke solgt - Nu kan stor bilfabrik lukke

Christian Pedersen

9 uger siden

|

12/07/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
VW-koncernen har oplevet et stort dyk i antallet af solgte elbiler. Det resulterer i, at de nu overvejer at lukke en stor bilfabrik.

Mest læste i dag

Efterspørgslen efter elbiler har taget et drastisk dyk, hvilket nu truer produktionen hos flere bilproducenter.

VW-koncernen, som blandt andet ejer Audi, overvejer at lukke deres fabrik i Bruxelles, Belgien.

Denne fabrik står for produktionen af Audi Q8 e-tron og Q8 e-tron Sportback, med en årlig kapacitet på op til 50.000 køretøjer og beskæftiger omkring 3.000 medarbejdere.

Det er altså en rigtig stor bilfabrik, så det er en ret alvorlig situation.

Skift i markedet

Den ændrede markedssituation skyldes især faldende interesse for dyre elbiler.

Audi har lanceret en ny og mere overkommelig model, Q6 e-tron, hvilket yderligere har mindsket efterspørgslen efter deres flagskib, Q8 e-tron. Det skriver Tv2.no.

Historisk kontekst

Hvis lukningen af fabrikken i Bruxelles bliver en realitet, vil det være første gang siden 1988, at VW-koncernen tager så drastiske skridt.

Selv under Dieselgate-krisen var sådanne tiltag ikke nødvendige.

Elektrificeringen har været en dyr proces for bilindustrien med betydelige investeringer i både udvikling og produktion, og nu ser det ud til, at omkostningerne overstiger fordelene.

Skift i strategi

Audi annoncerede for knap tre år siden, at de fra 2026 kun ville præsentere nye, helelektriske modeller.

Denne strategi er dog blevet revideret, og i stedet for at lancere mange elbiler hurtigt, har Audi besluttet at sprede lanceringerne over en længere periode.

Samtidig vil de fokusere mere på nye modeller med forbrændingsmotorer samt plug-in hybrider.

Fremtiden for Audi i Norge

I Norge har Audi også ændret kurs.

Fra begyndelsen af 2024 er salget af flere modeller med forbrændingsmotor blevet stoppet, herunder A3, A6 og A8/S8.

Kun RS-modellerne vil fortsætte med at blive solgt i landet, hvilket indikerer en koncentration på højtydende sportsmodeller med forbrændingsmotorer.

Denne ændring i Audi's strategi og de udfordringer, VW-koncernen står over for, illustrerer de komplekse dynamikker i bilindustrien, når det kommer til overgangen til elektriske køretøjer.

Forbrugernes usikkerhed og skiftende præferencer har stor indflydelse på producenternes beslutninger og fremtidige planer.