Her er elbilerne hvor batteriet taber kapacitet hurtigst – tjek listen før du køber brugt.
Lige nu læser andre
Ikke alle elbiler holder batterikapaciteten lige godt over tid, og det kan få stor betydning for rækkevidde og gensalgsværdi. Hvis du overvejer en brugt elbil, er det vigtigt at kende modellerne, hvor batteriet har tendens til at degradere hurtigere.
Her er 10 elbiler som ifølge erfaringer og rapporter har størst risiko for hurtig kapacitetstab.
Nissan Leaf (1. og 2. generation)

Leaf mangler aktiv batterikøling, hvilket gør batteriet særligt udsat for varme og accelereret slitage.
Renault Zoe (tidlige årgange)

Tidlige Zoe-modeller har begrænset batteristyring og oplever hurtigere kapacitetstab.
Læs også
BMW i3

i3’s batteri taber hurtigere kapacitet end mange nyere konkurrenter, især i ældre versioner.
Kia Soul EV (før 2020)

Soul EV i de ældre versioner har batterier som ikke holder kapaciteten lige så godt som nyeste generation.
Hyundai Ioniq Electric

Tidlige Ioniq-modeller rapporteres at tabe kapacitet hurtigere end gennemsnittet på grund af mindre batteripakker.
Tesla Model S (før 2016)

De tidlige Tesla Model S har vist hurtigere degradering sammenlignet med nyere batteriteknologi.
Volkswagen e-Golf

e-Golf har relativt små batteripakker, der over tid taber kapacitet hurtigere.
Peugeot iOn

iOn er baseret på ældre batteriteknologi og taber kapacitet markant med alderen.
Mitsubishi i-MiEV

i-MiEV har samme platform som iOn og deler problemet med hurtig batteridegradering.
Fiat 500e (før nyeste generation)

Tidlige 500e-modeller har små batterier og oplever hurtigere kapacitetstab, særligt i varme klimaer.