Elbil-skandale: Taber 60.000 kroner for hver solgte elbil

Christian Pedersen

4 uger siden

|

22/08/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Xiaomi har problemer med bundlinjen, da de lige nu taber 60.000 kroner per solgte elbil.

Mest læste i dag

Xiaomi, den kinesiske gigant inden for forbrugerelektronik, står over for en stor udfordring med deres seneste satsning på elbiler.

Selvom Xiaomis omsætning i andet kvartal 2024 steg med imponerende 32 procent, afslører regnskabet, at datterselskabet Xiaomi Auto taber hele 60.000 kroner for hver solgte elbil.

Xiaomi Auto kæmper med store tab

Xiaomi trådte ind på elbilmarkedet i 2021 og lancerede deres første sedan, SU7, i marts 2024.

Til trods for, at Xiaomi Auto omsatte for 5,8 milliarder kroner i andet kvartal, hvilket svarer til næsten 7 procent af Xiaomis samlede omsætning, har selskabet svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

Med 27.307 solgte elbiler i kvartalet og et samlet tab på 1,7 milliarder kroner, svarer det til et tab på næsten 62.000 kroner pr. bil.

Chef for Xiaomi, Lu Weibing, udtrykker dog optimisme.

Han forventer, at tabet vil mindskes i takt med, at produktionen øges.

Siden juni har Xiaomi indført toholdsskift på BAICs fabrik i Kina for at nå en produktion på 10.000 elbiler om måneden.

Målet er at levere 120.000 elbiler inden årets udgang, hvilket Xiaomi håber vil reducere omkostningerne pr. bil. Sådan skriver Business Insider.

Fremgang på smartphone-markedet

Mens Xiaomi kæmper med udfordringer i bilsektoren, fortsætter de deres succes inden for smartphones.

Salget af smartphones steg med 27,4 procent til 42,3 millioner enheder i andet kvartal, hvilket cementerer Xiaomis position som verdens tredje største mobilproducent.

Den stærke præstation inden for smartphones giver Xiaomi økonomisk rygstød i en tid, hvor bildivisionen kæmper med store tab.

Global ekspansion afgørende for succes

Selvom Xiaomi oplever udfordringer med elbilsatsningen, er deres hurtige fremgang på markedet bemærkelsesværdig.

Xiaomi har potentiale til at blive en stor spiller i elbilbranchen, men for at kunne konkurrere med giganter som Tesla og BYD kræver det en global ekspansion.

Indtil videre har Xiaomi ikke annonceret planer om at udvide til andre lande, men en sådan strategi vil være afgørende for at nå deres ambitiøse mål og sikre en bæredygtig forretning i fremtiden.