Den europæiske elbilkrig får en ny drejning, da EY har besluttet at sænke toldsatserne på udvalgte elbiler importeret fra Kina.
Dette kommer som en justering af de oprindelige toldsatser, der var blevet foreslået som en del af EU's indsats for at beskytte det europæiske marked mod billigere kinesiske biler.
Tesla blandt de berørte
Tesla er en af de store spillere, der drager fordel af denne ændring.
Ifølge kilder tæt på processen vil toldsatsen på Tesla-biler, der importeres fra Kina, blive reduceret fra de oprindeligt foreslåede 9% til 7,8%.
Denne justering sker som følge af ny information, som virksomheder har leveret til EU under deres undersøgelse af kinesisk import. Det skriver Bloomberg.
Mindre told for udvalgte producenter
Det er ikke kun Tesla, der nyder godt af de sænkede satser.
Flere andre kinesiske elbilproducenter vil opleve lignende nedjusteringer.
For producenter, der ikke har samarbejdet med EU's undersøgelse, vil den højeste toldsats dog stadig være på 35,3%, en lille nedgang fra den oprindelige sats på 36,3%.
Ny retning for elbilmarkedet
EU's beslutning om at sænke toldsatserne kan have stor indflydelse på konkurrencen i elbilmarkedet.
De lavere satser gør det lettere for kinesiske producenter at konkurrere på prisen med europæiske biler, hvilket potentielt kan føre til et større udvalg og lavere priser for forbrugerne.
Med den fortsatte vækst i efterspørgslen efter elbiler kan denne toldjustering betyde, at flere forbrugere vil overveje kinesiske elbiler som et prisvenligt alternativ, hvilket kan ændre markedets dynamik i Europa.