Trend DK
Forside Elbiler Disse bilmærker holder ikke til 2030: tjek din bil nu

Disse bilmærker holder ikke til 2030: tjek din bil nu

Disse bilmærker holder ikke til 2030: tjek din bil nu
Foto: otomobil / Shutterstock.com

Nogle bilmærker kan være helt væk før 2030 – er din bil en af dem?

Lige nu læser andre

Mange bilmærker kæmper i kulissen – og flere af dem står allerede med det ene hjul ude af markedet. Økonomiske problemer, skærpede miljøkrav og svigtende salg gør fremtiden usikker. I denne artikel gennemgår vi 10 bilmærker, som eksperter og trendsættere advarer om.

Nogle af dem kan være en dårlig investering – eller ligefrem en risiko i forhold til service og reservedelstilgængelighed de kommende år.

Chevrolet

Chevrolet har trukket sig fra flere europæiske markeder og kæmper med at finde sin identitet i en elbilsdomineret fremtid. Selvom mærket stadig er stærkt i USA, er deres tilstedeværelse i Europa minimal. Hvis udviklingen fortsætter, kan mærket glide helt ud af markedet herhjemme før 2030.

Chrysler

Chrysler er nærmest et spøgelse på det danske marked – og også i hjemlandet USA hænger mærket i en tynd tråd. Med få modeller og et faldende salg er der fare for, at mærket forsvinder helt. Det kan få konsekvenser for både gensalgsværdi og tilgængelig service.

Læs også

Lancia

Engang et ikon i bilverdenen, men nu reduceret til en niche i Italien. Lancia er blevet forsøgt genoplivet flere gange, men uden nævneværdig succes. Eksperter tvivler på, at mærket overlever det næste årti i sin nuværende form.

Mitsubishi

Mitsubishi har allerede trukket sig delvist fra Europa og satser nu primært på asiatiske markeder. Deres modelprogram halter bagefter teknologisk, og de får kritik for manglende innovation. Det ser ikke lyst ud frem mod 2030.

DS Automobiles

Som PSA-koncernens luksusmærke har DS kæmpet med at få fodfæste. Selvom bilerne er moderne og veldesignede, mangler mærket en klar identitet og kundebase. Hvis ikke de formår at styrke brandet, kan de være væk om få år.

Smart

Smart blev relanceret som elbilsmærke, men salget har været svingende. Med hård konkurrence fra kinesiske elbiler og større mærker er det usikkert, om Smart kan holde sig relevant og rentabelt frem mod 2030.

Subaru

Subaru har en trofast, men lille fanskare. Deres modeller er kendt for firehjulstræk og robusthed, men det teknologiske efterslæb og begrænset udbredelse i Europa gør fremtiden usikker. Et nichevalg med usikre fremtidsudsigter.

Alfa Romeo

Alfa Romeo har i årevis forsøgt at genopbygge sit image med nye modeller, men resultaterne har været blandede. Salget er svingende, og mærket kæmper med at konkurrere mod de tyske premiumbiler. Flere analytikere stiller spørgsmålstegn ved, om mærket holder til 2030.

Jaguar

Jaguar har annonceret planer om at blive et 100 % elbilmærke, men vejen dertil er fyldt med udfordringer. Salget er faldet, og konkurrencen er benhård. Uden en stærk og innovativ modelportefølje risikerer mærket at miste sin position.

Fiat

Fiat har haft succes med modeller som 500, men resten af modelprogrammet halter. Der er tvivl om, hvorvidt mærket kan følge med udviklingen og forblive relevant i et marked præget af elbiler og teknologisk omstilling. 2030 kan blive et skæbneår for det italienske mærke.

Læs også

Ads by MGDK