Trend DK
Forside Elbiler Det skjulte CO₂-regnskab bag elbilerne

Det skjulte CO₂-regnskab bag elbilerne

Det skjulte CO₂-regnskab bag elbilerne
sh99 / Shutterstock.com

Elbilen kaldes grøn – men dens CO₂-aftryk starter længe før, du drejer nøglen. Det skjulte regnskab ryster hele den grønne fortælling.

Lige nu læser andre

Grøn på papiret – men ikke i virkeligheden

Elbiler markedsføres som klimavenlige, men nye data viser, at produktion af batterier udleder langt mere CO₂ end antaget. Det betyder, at mange elbiler først bliver reelt “grønne” efter flere års kørsel.

Batteriet er synderen

Især fremstillingen af lithium-ion-batterier kræver enorme mængder energi. Produktionen foregår ofte i lande, hvor strømmen stadig kommer fra kul – og det skubber elbilens klimaaftryk markant op.

Når strømmen ikke er grøn

Elbilens fordel afhænger helt af, hvordan strømmen produceres. I Danmark og Sverige er andelen af grøn energi høj, men i mange EU-lande kommer halvdelen af strømmen stadig fra fossile kilder.

Kinas rolle i kulskyen

Over 70 procent af verdens batteriproduktion foregår i Kina, hvor kulkraft stadig dominerer. Det betyder, at en stor del af elbilens CO₂-udledning sker, før bilen overhovedet rammer vejen.

Transporten tæller også

Når batterier og råstoffer transporteres over halve kontinenter, øges udledningen yderligere. Hele forsyningskæden – fra minedrift til fabrik – er en skjult klimabelastning, der sjældent indgår i regnestykket.

Læs også

Genbrug hjælper – men ikke nok

Flere producenter genbruger nu dele af gamle batterier, men teknologien er stadig ny. Kun en lille del af materialerne kan udvindes effektivt, og det begrænser klimagevinsten.

Politikere og bilfirmaer bag grønvaskning

Reklamer og lovgivning fremstiller elbilen som emissionsfri, men det dækker kun over kørsel, ikke produktion. Kritikere kalder det “grønvaskning” og kræver mere ærlige CO₂-mærkninger.

Vejen mod ægte grøn kørsel

Løsningen ligger i at flytte batteriproduktion til lande med grøn strøm og satse på nye teknologier som solid state-batterier. Først dér kan elbilen for alvor blive klimavenlig fra start til slut.

Ads by MGDK