Bilforhandlerens elbil-rapport lyder betryggende – men her er faldgruberne, du ikke må overse.
Lige nu læser andre
Når du køber brugt elbil, får du ofte en fin rapport fra forhandleren om batteriets tilstand og bilens generelle stand. Men mange af disse rapporter er enten overfladiske eller udarbejdet med sælgers briller på. Derfor kan det være risikabelt at tage dem for gode varer.
Her er 10 grunde til, at du skal være kritisk over for bilforhandlerens elbil-rapport.
Batteritest kan være forældet

Rapporten viser ofte data fra et tidligere tidspunkt, hvilket ikke nødvendigvis afspejler bilens nuværende batteritilstand.
Standardiserede tests snyder

Mange batterirapporter bruger standardtests, der ikke nødvendigvis matcher virkelighedens kørsel eller klima.
Rapporterne varierer fra mærke til mærke

Der findes ingen fælles standard. Nogle bilproducenter viser detaljeret batterisundhed, mens andre kun giver enkle vurderinger.
Rapporterne udarbejdes ofte af sælgeren selv

Læs også
Det er ikke ualmindeligt, at det er forhandleren selv, der udarbejder eller bestiller rapporten – hvilket rejser spørgsmål om uvildighed.
Vigtige fejl kan være udeladt

Små batterifejl, der potentielt kan udvikle sig, bliver ofte ikke nævnt, hvis de endnu ikke giver fejlkoder.
Der tages sjældent højde for lademønster

Hvis bilen er blevet hurtigladet dagligt i flere år, kan det have påvirket batteriets helbred – uden at fremgå af rapporten.
Klimapåvirkning ignoreres

Batterier slides forskelligt i varmt og koldt klima, men mange rapporter nævner ikke geografisk brug.
Reklamationsret misforstås

Mange tror, en god rapport sikrer garanti, men det gør den ikke nødvendigvis. Garantier dækker typisk kun visse typer svigt.
Rapporterne fokuserer ofte kun på batteriet

Læs også
Andre vigtige dele som ladestik, kølesystem og elektronik tjekkes sjældent i samme grad.
Ingen uafhængig kontrol

Meget få rapporter er verificeret af en uafhængig tredjepart. Det betyder, at du som køber står med hele ansvaret for at dobbelttjekke.