Trend DK
Forside Elbiler Denne klimareform kan forbyde benzinbiler før 2028

Denne klimareform kan forbyde benzinbiler før 2028

Denne klimareform kan forbyde benzinbiler før 2028

En ny klimareform kan forbyde benzinbiler allerede før 2028. Se de ti ændringer, der kan ryste hele bilmarkedet.

Lige nu læser andre

En ny europæisk klimareform kan ændre bilmarkedet hurtigere, end nogen havde forestillet sig. Ifølge flere eksperter kan de nye CO2-krav og miljøzoner i praksis betyde et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler allerede før 2028. Reformen rammer ikke kun bilproducenter – men også millioner af bilejere, som risikerer at stå med en værdiløs bil.

Her er ti konsekvenser, der kan ændre alt for bilisterne.

EU’s nye CO2-mål fremskynder udfasningen

EU overvejer at hæve sine klimamål, så bilindustrien skal reducere CO2-udledningen med op til 70 % allerede inden 2030. Det vil presse bilproducenterne til at stoppe salget af benzinbiler tidligere end planlagt.

Nationale forbud kan komme før EU’s frist

Flere lande, herunder Holland, Danmark og Sverige, har varslet egne deadlines for benzinbiler – mange før EU’s officielle 2035-mål. Danmark har allerede diskuteret et forbud så tidligt som 2028.

Miljøzoner udvides til hele byområder

Større byer som Paris, Berlin og København planlægger at udvide miljøzoner, hvor ældre benzin- og dieselbiler ikke må køre. Det betyder, at bilister i fremtiden kan blive tvunget til at skifte til el – uanset lovgivningen.

Bilproducenter omlægger hele produktionen

Læs også

Store bilfirmaer som Volvo, Ford og Stellantis har allerede sat stopdatoer for benzinmodeller. Klimareformen vil tvinge flere mærker til at følge trop og omlægge produktionen til elbiler langt hurtigere.

Skatter og afgifter kan eksplodere

Regeringer kan vælge at beskatte fossile biler hårdere for at nå klimamålene. Højere registreringsafgifter og grøn ejerafgift vil gøre benzinbiler markant dyrere at eje efter 2026.

Brugtværdien falder dramatisk

Når efterspørgslen falder, følger brugtpriserne med. Eksperter vurderer, at værdien af benzinbiler kan falde med op til 40 % i løbet af få år, hvis reformen træder i kraft i sin nuværende form.

Elbil-infrastruktur får massiv støtte

For at kompensere for forbuddet planlægges milliarder i investeringer til ladestandere og grøn energi. Reformen skal sikre, at elbiler bliver både nemmere og billigere at eje.

Forsikringsselskaber ændrer vilkår

Flere forsikringsselskaber overvejer at tilbyde særlige aftaler for elbiler, mens præmierne for benzinbiler kan stige. Risikoen for højere CO2-afgifter kan blive et økonomisk pres for ejere af ældre biler.

Nye miljøstandarder rammer importbiler

Læs også

Selv brugte biler kan blive ramt. Import af benzinbiler, der ikke lever op til de kommende miljøkrav, kan blive forbudt – hvilket kan gøre mange populære modeller ulovlige på få år.

Elbiler bliver normen hurtigere end forventet

Reformen vil accelerere overgangen til el, og 2028 kan blive året, hvor benzinbiler forsvinder fra nybilsmarkedet i store dele af Europa. Den, der venter med at omstille sig, kan ende med at blive efterladt.

Ads by MGDK