Denne elbil går konkurs - Her er hvorfor

Christian Pedersen

18 uger siden

|

18/06/2024
Elbiler
Foto: Fisker inc.
Foto: Fisker inc.
En kendt elbil er gået konkurs. Her er hvorfor.

Mest læste i dag

Fisker Inc., den amerikanske elbilproducent, har indgivet konkursbegæring efter at have brændt kontanter af i et forsøg på at øge produktionen af deres Ocean SUV'er.

Virksomheden, grundlagt af den danske bildesigner Henrik Fisker, har kæmpet med at forblive økonomisk levedygtig på grund af faldende efterspørgsel, udfordringer med fundraising og operationelle problemer forårsaget af globale forsyningskædeproblemer.

Markedsudfordringer og økonomiske problemer

Fisker Inc. er ikke den eneste spiller i elbilmarkedet, der står over for økonomiske vanskeligheder.

Andre virksomheder som Proterra, Lordstown og Electric Last Mile Solutions har også indgivet konkursbegæringer de seneste to år.

Fisker nævnte, at de ligesom andre i branchen har oplevet forskellige marked- og makroøkonomiske modvind, som har påvirket deres evne til at operere effektivt.

Mislykkede investeringer og gæld

I februar markerede Fisker tvivl om sin evne til at fortsætte driften og forsøgte senere at sikre en investering fra en stor bilproducent, som skulle være Nissan.

Da forhandlingerne faldt igennem, blev virksomheden nægtet $350 millioner i finansiering fra en anonym investor, hvilket tvang Fisker til at nedskalere sine operationer og udforske andre muligheder.

Konkursansøgning og økonomiske forpligtelser

Ifølge konkursansøgningen, der blev indgivet i Delaware, har Fisker Group Inc. aktiver på $500 millioner til $1 milliard og passiver på $100 millioner til $500 millioner.

Blandt de 20 største kreditorer er store virksomheder som Adobe, Google og SAP.

Tidligere udfordringer og fremtidige planer

Fisker gik på børsen i slutningen af 2020 gennem en fusion med en blank-check virksomhed, hvilket tilførte deres balance mere end $1 milliard i kontanter.

Denne børsnotering var Henrik Fiskers anden chance for at bygge en bilvirksomhed efter hans første venture, Fisker Automotive, gik konkurs i 2013.

Fiskers strategi med at outsource produktionen af biler for at reducere udviklingstiden og omkostningerne mislykkedes, og deres Ocean SUV havde både software- og hardwareproblemer.

Consumer Reports kaldte bilen "ufærdigt arbejde", og den er også under undersøgelse for flere regulatoriske problemer, herunder bremseproblemer og fejl i døråbningen.

En usikker fremtid

Efter at have leveret mindre end halvdelen af de producerede 10.000 biler sidste år, skiftede Fisker til en forhandlerbaseret distributionsmodel, men formåede stadig ikke at rydde deres lager på over 5.000 biler.

Garrett Nelson, vicepræsident og aktieanalytiker hos CFRA Research, kommenterede:

"Fisker har været på livsstøtte i flere måneder nu, så dagens meddelelse kommer ikke som en overraskelse. Det var ikke den første elbil-startup, der erklærede konkurs, og vi tror ikke, det vil være den sidste."

Fiskers konkurs viser de fortsatte udfordringer i elbilmarkedet, hvor nye spillere kæmper for at etablere sig og overleve i et konkurrencepræget miljø.