Fossilbiler mister hastigt terræn til elbiler – både i Danmark og resten af EU.
Det er ikke længere blot klimaet, der driver udviklingen.
Forbrugerne har fået øjnene op for, at elbiler på mange måder er det bedre valg.
Elbilsalget eksploderer
I 2020 var der kun knap 32.000 elbiler på danske veje.
I dag nærmer tallet sig 400.000. Udviklingen går så hurtigt, at regeringens mål om én million elbiler i 2030 ikke bare ser realistisk ud – det ser ud til at blive overgået. Det skriver Meremobil.
Ifølge Søren Have, programchef hos den grønne tænketank Concito, er der tre afgørende årsager:
EU-pres på producenterne
EU stiller skrappere krav til bilproducenternes gennemsnitlige CO2-udledning. Den letteste måde at overholde reglerne på er ved at sælge flere elbiler.Danske afgiftsfordele
Med regeringens mål fulgte en afgiftsreform, der gør elbiler markant billigere at købe. Det har sat skub i både ny- og brugtsalget.Naboeffekten
”Vi er der nu, hvor alle kender nogen med en elbil,” forklarer Søren Have. Det er ikke længere elbilejeren, der skal forsvare sit valg – det er fossilbilejeren.
Brugtbilsmarkedet åbner for alle
Selvom nye elbiler stadig er dyre, viser tal fra Danmarks Statistik, at brugtmarkedet vokser.
Det betyder, at også bilkøbere med mindre budget nu har adgang til elektrisk mobilitet.
Ikke løsningen for alle – endnu
Elbiler er dog ikke hele løsningen.
Hvis du kun kører få kilometer årligt, bør du vælge en elbil med mindre batteri eller overveje cykel og kollektiv transport.
Men for dem med mange kilometer bag rattet, er elbiler en CO2-mæssig gevinst – også medregnet produktionen.
Salget stiger fortsat – og det ligner kun begyndelsen.