De kinesiske elbilmærker har de seneste år forsøgt at etablere sig på det danske marked.
Selvom deres priser ofte er markant lavere end de etablerede vestlige bilproducenter, har det ikke været nok til at overbevise flertallet af danske bilkøbere.
En ny analyse viser, at salget af kinesiske elbiler halter langt bagefter.
Manglende succes trods lave priser
Siden 2023 har kinesiske bilproducenter som BYD, MG og Xpeng oplevet en beskeden fremgang i Danmark.
Sammen står de tre mærker for 5,66 procent af det samlede salg af elbiler i landet.
Men resten af de kinesiske producenter – herunder Aiways, NIO og Hongqi – har haft minimal succes.
Til sammenligning har Tesla alene solgt dobbelt så mange elbiler som de tre største kinesiske mærker tilsammen. Det skriver Mobilsiden.
Ingen invasion, men små fremskridt
Markedstallenes udvikling viser, at kinesiske bilmærker samlet set har knap 10 procent af markedet for elbiler i Danmark.
Dette er en stigning fra under 3 procent i starten af 2023, men væksten er langsom.
Danskerne foretrækker fortsat etablerede mærker som Tesla, Volkswagen, Hyundai og BMW, der sidder tungt på salget.
De traditionelle bilproducenter begynder nu at lancere billigere elbiler, der kan udfordre de kinesiske priser.
Med flere modeller, der er økonomisk tilgængelige, bliver det sværere for kinesiske producenter at finde fodfæste.
Selvom konkurrencen ikke er slut, tyder alt på, at danskerne fortsat vælger velkendte mærker over de billigere kinesiske alternativer.
Om det ændrer sig i fremtiden, bliver spændende at følge.