Ejere af elbiler fra Volkswagen-koncernen oplever markant længere opladningstid efter en ny softwareopdatering.
Problemet rammer modeller fra VW, Audi, Skoda og Cupra, der er baseret på MEB-platformen.
Reduceret ladeeffekt ved hjemmeopladning
Flere bilejere har bemærket, at deres bil ikke længere kan lade trefaset efter opdateringen fra version 3.0 til 3.7.
Det betyder, at ladeeffekten er faldet fra 11 kWh til kun 7,4 kWh, hvilket forlænger opladningstiden med flere timer.
En ejer af en VW ID.4 GTX forklarer: "Normalt tager det seks til otte timer at oplade til et fuldt batteri, men nu tager det i stedet 12 timer." Det skriver Meremobil.
Økonomiske konsekvenser for elbilejere
Det nedsatte ladeeffekt kan få økonomiske konsekvenser for elbilejerne.
Mange planlægger deres opladning i de billigste nattetimer, men med den forlængede ladetid bliver de nu tvunget til at lade i dyrere tidsrum. Dette kan betyde højere elregninger for de ramte ejere.
Volkswagen bekræfter problemet
Volkswagen Personbiler i Danmark har bekræftet problemet og oplyser, at ændringen skyldes en beskyttelsesmekanisme i den nye software.
"Derfor vil nogle elbilejere opleve, at deres bil vil gå fra trefaset til tofaset opladning, når bilen registrerer udsving i ladenetværket," udtaler pressechef Thomas Hjortshøj.
Ny opdatering på vej
Ifølge Volkswagen arbejdes der på en ny opdatering, som forventes at blive tilgængelig inden sommer. Det vides dog endnu ikke, om den vil løse problemet fuldstændigt.