Både Volvos og Teslas systemer er ikke gode nok.
Lige nu læser andre
De kalder det fremtidens kørsel.
Men nye testresultater fra Euro NCAP viser, at både Tesla og Volvo har et stykke vej igen, når det gælder de intelligente assistentsystemer, der skal hjælpe føreren i hverdagen.
Organisationens nyeste vurdering fremhæver markante svagheder hos de to producenter, som begge må nøjes med karakteren “Moderat”.
Tesla vildleder med navnet Autopilot
Tesla Model S imponerer med teknisk præcision i kritiske situationer og opnår hele 94 procent i kategorien “Safety Backup”.
Læs også
Men under overfladen halter brugeroplevelsen. Kun 30 procent gives i “Assistance Competence”, hvor systemets kommunikation og brugervenlighed vurderes.
Ifølge Euro NCAPs Adriano Palao skaber navnet “Autopilot” en farlig illusion:
“Systemets navn og markedsføring giver indtryk af en grad af automation, som det i praksis ikke leverer.” Det skriver Inputmag.
Volvo EX30 skuffer på grundlæggende punkter
Volvo, der ellers er kendt for sit sikkerhedsfokus, får kritik for EX30-modellens førerassistentsystem.
Vigtige oplysninger er gemt i midterskærmen, og bilen reagerer ikke konsekvent, hvis føreren ignorerer advarsler.
Det giver kun 62 procent for Assistance Competence og 72 procent for Safety Backup – heller ikke her er karakteren højere end “Moderat”.
Renault og Porsche sætter standarden
Modsat løber både Renault og Porsche med roserne.
Renault 5 opnår 73 procent for Assistance og 92 procent for Safety Backup – imponerende for en bil i lavere prisklasse. Porsche Macan overgår det endda med 85 og 92 procent.
Euro NCAP konkluderer, at et assistentsystem kun er sikkert, hvis det også er forståeligt for føreren.
Her halter Tesla og Volvo tydeligt bagefter.