Trend DK
Forside Elbiler Bilmærker der ikke kan finde mekanikere i 2028

Bilmærker der ikke kan finde mekanikere i 2028

Bilmærker der ikke kan finde mekanikere i 2028
PeopleImages / Shutterstock.com

Disse bilmærker kan blive et mareridt i 2028 – fordi ingen kan reparere dem.

Lige nu læser andre

Det er ikke kun biler, der ændrer sig – det gør mekanikerfaget også. I 2028 står nogle bilmærker over for en ny udfordring: mangel på specialiserede teknikere, der kan reparere dem. Uddateret teknologi, mangel på reservedele eller komplekse systemer gør det sværere og dyrere at finde folk, der kan løse problemerne.

Her er bilmærkerne, der ifølge eksperter kan få store problemer med at finde mekanikere i 2028.

Tesla

Selvom Tesla er udbredt, er deres systemer lukkede og kræver specialuddannelse. Mange uafhængige værksteder kæmper med manglende adgang til værktøj og software.

Lucid Motors

Et nyt luksusmærke med avanceret teknik og meget få værksteder uden for storbyerne. Uddannede teknikere er ekstremt sjældne.

Rivian

Rivians elektriske SUV’er og pickupper er bygget på en specialiseret platform, som kun få teknikere i Europa er fortrolige med.

Polestar

Læs også

Selvom det er et svensk mærke, er det meste service outsourcet til udvalgte centre. Mange lokale værksteder mangler adgang og viden.

Fisker

Fisker Ocean er en ny model på markedet, men rapporter viser allerede problemer med reservedele og mangel på certificerede teknikere.

Nio

Kinesiske Nio vokser hurtigt, men adgangen til teknisk support og specialuddannede mekanikere er stadig begrænset i Europa.

XPeng

Endnu et kinesisk mærke med avanceret software og selvkørende funktioner. Meget få europæiske værksteder kan håndtere reparationer.

BYD

Selvom BYD har stor succes med salg, halter uddannelsen af mekanikere efter. Værksteder er ikke klar til mærkets unikke systemer.

Aiways

Læs også

Få modeller på markedet og endnu færre teknikere med kendskab til dem. Reparationer tager ofte uforholdsmæssigt lang tid.

VinFast

Den vietnamesiske nykommer har stort ambitionsniveau, men næsten ingen mekanikere i Europa er trænet i deres teknik endnu.

Ads by MGDK