Mercedes-Benz markerer et vigtigt skridt mod bæredygtighed med åbningen af et avanceret batterigenbrugsanlæg i Kuppenheim, Tyskland.
Anlægget er det første af sin slags i Europa og er i stand til at genanvende mere end 96 procent af råmaterialerne fra brugte elbilbatterier.
Ny proces lukker genbrugskredsløbet
Anlægget i Kuppenheim bruger en integreret mekanisk-hydrometallurgisk proces, der gør det muligt at genanvende værdifulde metaller som litium, nikkel og kobolt.
Ifølge Mercedes-Benz er dette anlæg det første, hvor en bilproducent selv står for hele genbrugsprocessen, hvilket sikrer, at de genvundne materialer kan bruges i produktionen af nye batterier til virksomhedens elbiler.
Genbrugskredsløbet omfatter flere trin, herunder shredding af batterimoduler, tørring og adskillelse af komponenter som plast, kobber og aluminium.
Den kritiske del af processen er behandlingen af den såkaldte sorte masse – de aktive materialer i batteriernes elektroder.
Gennem en kemisk proces udvindes metallerne enkeltvist, så de kan anvendes i nye battericeller. Det skriver mobilsiden.
Mere end 50.000 nye batterier om året
Med en årlig kapacitet på 2.500 tons genvundet materiale vil anlægget kunne bidrage til produktionen af over 50.000 batterimoduler til nye Mercedes-elbiler.
Denne proces reducerer afhængigheden af udvinding af nye råmaterialer og mindsker miljøpåvirkningen fra batteriproduktion.
Alternativer til traditionelle batterier
Mens Mercedes-Benz arbejder på at optimere genbrug af klassiske batterier, ser bilproducenter også mod andre løsninger.
LFP-batterier, der ikke indeholder nikkel eller kobolt, er et mere miljøvenligt alternativ.
Samtidig er solid-state batterier på vej, hvilket kan reducere CO2-udledningen yderligere.
Med det nye anlæg tager Mercedes-Benz et stort skridt mod en grønnere fremtid for elbiler, hvor genanvendelse spiller en central rolle.