Bil-chef om told på kinesiske elbiler: "Bilerne bliver ikke nødvendigvis dyrere"

Christian Pedersen

6 uger siden

|

12/06/2024
Elbiler
Foto: FDM.dk
Foto: FDM.dk
Der er kommet en ny told på elbiler produceret i Kina fra EU. Men ifølge en afdelingschef fra FDM gør det ikke nødvendigvis bilerne dyrere.

Mest læste i dag

Når kinesiske elbiler fremover skal sælges i Europa, vil bilmærkerne blive ramt af en stor straftold.

EU-Kommissionen har præsenteret en plan om at indføre denne told, men det er ikke sikkert, at det vil føre til højere priser for forbrugerne.

EU’s plan om straftold

EU har planlagt at indføre en straftold på op til 38,1 procent på kinesiske elbiler for at beskytte europæiske producenter mod unfair konkurrence fra kinesiske bilproducenter, som får statsstøtte.

Denne told vil blandt andet ramme biler fra producenten SAIC, der producerer MG-biler.

For BYD-biler vil tolden være 17,4 procent, og for Geely-biler 20 procent.

Profitmarginer kan absorbere tolden

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i bilejernes interesseorganisation, FDM, mener, at de kinesiske bilproducenter muligvis vil kunne absorbere disse afgifter uden at hæve priserne markant.

Ifølge Kudsk har kinesiske bilproducenter generelt højere profitmarginer end deres europæiske konkurrenter, hvilket giver dem mulighed for at dække afgifterne uden at overvælte omkostningerne på forbrugerne.

"Kineserne kan æde afgiften selv og stadig tjene flere penge per solgt bil end deres europæiske konkurrenter," forklarer han. Det skriver Ritzau.

Indvirkning på danske forbrugere

Selvom kinesiske producenter kan absorbere tolden, er der stadig risiko for, at straftolden kan påvirke priserne på det danske marked.

Hvis priserne på kinesiske elbiler stiger markant, kan det reducere prispresset på europæiske elbiler, hvilket kan føre til højere priser på disse biler.

Dette kan være en udfordring for danskere, der ønsker at skifte til elbil, da de billigste modeller potentielt bliver dyrere.

Behov for billige elbiler

Ifølge FDM’s afdelingschef er det vigtigt at have overkommelige elbiler for at fremme den grønne omstilling.

"Vi har behov for, at almindelige danskere skal køre elbil, og de vil gerne købe de billige elbiler," siger Kudsk.

Straftolden kan derfor bremse udbredelsen af elbiler og forsinke den grønne udvikling, hvis de billigste elbiler bliver dyrere.

Sammenligning med USA

EU’s beslutning kommer efter, at USA har indført en endnu højere straftold på 100 procent på kinesiske elbiler.

Dette viser en global tendens til at beskytte hjemmemarkederne mod kinesiske bilproducenter.

Mens EU’s plan om straftold på kinesiske elbiler er designet til at beskytte europæiske producenter, er det usikkert, om forbrugerne vil mærke en betydelig prisstigning.

Kinesiske producenter kan vælge at absorbere afgifterne, men hvis priserne på kinesiske elbiler stiger, kan det påvirke prisniveauet på hele markedet og potentielt hæmme den grønne omstilling.