Det kan blive en dyr omgang.
Lige nu læser andre
Mange danskere kører bil på daglig basis.
Det kan enten være når man til og fra arbejde, når der skal hentes børn, eller når man mangler et par ingredienser til aftensmaden.
Samtidig fylder snakken om brændstofpriser, klima og biløkonomi mere end nogensinde.
Derfor giver det også mening, at bilister flittigt benytter de funktion, der lover lavere forbrug.
Det er dog ikke altid det ‘gode’ valg, skriver mediet Executive Digest.
Læs også
Slid på teknikken
Bilproducenter har i årevis tilpasset sig EU’s emissionskrav ved at indføre systemer, som skal mindske brændstofforbruget.
Et af de mest kendte tiltag er start/stop-knappen, som sørger for, at motoren slukker automatisk ved korte stop og starter igen, når bilen skal videre.
Den sørger for en brændstofbesparelse på mellem 5 og 10 procent.
Ifølge en erfaren mekaniker kan funktionen give problemer. Biler med en almindelig motor bliver startet langt oftere, end de er bygget til, og det belaster køretøjet.
Den funktion, som ellers skal spare penge, kan i stedet føre til en dyr tur på værkstedet, når motoren pludselig ikke vil starte.
Læs også
Slukker selv igen
De fleste moderne biler giver mulighed for at deaktivere start/stop-funktionen med et tryk på en knap.
Den aktiveres dog automatisk igen, næste gang bilen startes, da reglerne kræver, at funktionen som udgangspunkt er slået til.
Den økonomiske gevinst ved lavere brændstofforbrug kan hurtigt blive spist op af udgifter til reparationer.
En ny motor eller problemer med generatorremmen kan koste langt mere end de få kroner, der spares på kortere ture.
Du kan derfor overveje, om det er det værd at spare et par kroner i hverdagen.