Forbrændingsmotoren var dømt færdig – nu vender den tilbage med klimavenlig benzin.
Lige nu læser andre
1. Den uventede drejning i bilindustrien

Mens elbilsalget stagnerer i 2025, melder flere bilproducenter et skift i strategien. E-fuel – syntetisk brændstof lavet af CO2 og grøn strøm – får pludselig nyt liv som redningen for forbrændingsmotoren.
2. Fra udfaset til fremtidssikret

EU har åbnet for, at biler på e-fuel kan sælges efter 2035. Det betyder, at motoren, som skulle dø, nu får en chance til. Producenter som Porsche, BMW og Mazda investerer massivt i udviklingen af klimaneutralt brændstof.
3. Klimavenlig benzin?

E-fuel fremstilles ved at omdanne CO2 og vand til syntetisk benzin med hjælp fra vedvarende energi. Resultatet er et brændstof, der kan bruges i eksisterende biler – og som kan være næsten CO2-neutralt, hvis strømmen er grøn.
4. En genvej til grøn omstilling

Mens elbiler kræver nye batterier, kabler og fabrikker, kan e-fuel bruges i den eksisterende infrastruktur. Det gør overgangen billigere og hurtigere – især i lande, hvor strømnettet stadig er svagt.
5. Industrien lugter profit

Olie- og energigiganter som ExxonMobil og Shell investerer i e-fuel-anlæg i Europa. For dem handler det ikke kun om klima, men om at bevare markedsandele i en tid, hvor elbiler presser marginerne.
6. Kritikere advarer

Læs også
Miljøorganisationer advarer mod, at e-fuel kan blive en undskyldning for at fortsætte brugen af forbrændingsmotorer. Produktionen kræver enorme mængder strøm, og effektiviteten er langt lavere end for elbiler.
7. Et spørgsmål om politik og image

Tyskland, Japan og Italien presser på for at få e-fuel anerkendt som grønt alternativ. Samtidig bruger bilfirmaer teknologien som imagevåben: de sælger “grøn tradition” – bæredygtighed uden forandring.
8. Fremtidens motorvej

E-fuel bliver ikke en erstatning for elbiler, men et supplement. 2026 bliver året, hvor kampen mellem strøm og syntetisk benzin for alvor begynder. Spørgsmålet er, hvem der når målstregen først.