Reduceret teknologisk privatliv ser ud til at være endnu en bivirkning af Trump 2.0. Mediet The Information rapporterede onsdag, at Meta har ændret holdning til ansigtsgenkendelse.
Efter at have overvejet teknologien til første version af sine smarte briller - men i sidste ende droppet den - arbejder selskabet nu aktivt på wearables, der kan identificere nærliggende ansigter. Kan du huske dengang, hvor det blev anset som pinligt at være et 'Glasshole'?
Ifølge The Information har Meta for nylig drøftet muligheden for at tilføje software til sine briller, som scanner forbipasserendes ansigter og identificerer dem ved navn. Virksomheden har også overvejet at tilføje teknologien til fremtidige AI-drevne høretelefoner med indbyggede kameraer.
Ansigtsgenkendelse vil være en del af en Meta-funktion, der internt kaldes 'super sensing'. Funktionen skal bygge videre på brillernes nuværende AI-livestream-funktion, som kun kan være aktiv i omkring en halv time på grund af batteriet. Men i fremtidige enheder - forventet i 2026 - kan den køre i timevis.
Ifølge The Information vil super sensing-funktionen sandsynligvis ikke være aktiveret som standard. Brugeren skal derfor selv slå den til. Men de personer, der befinder sig i nærheden - og får scannet og identificeret deres ansigt - får ikke mulighed for at sige nej.
Endnu værre er det, at forbipasserende måske slet ikke ved, at de bliver scannet. De nuværende Ray-Ban Meta-briller tænder et lys under optagelse - en privatlivsbeskyttende funktion, som sandsynligvis blev implementeret efter Googles fiasko med Google Glass.
Men Meta overvejer nu, om fremtidige briller overhovedet skal aktivere lyset, når de kører i 'super sensing'-tilstand. Yikes.
Tanken om at tage et par briller på, som giver dig AI-drevet superhukommelse, lyder måske ret sejt. Du behøver ikke længere huske noget, da AI'en bare scanner omgivelserne og minder dig om det.
Men teknologien virker straks mindre tiltalende, når man tænker på de sagesløse mennesker, der befinder sig i nærheden af en af dem.
Samtidig med, at Meta genopliver ansigtsgenkendelse, har virksomheden opdateret sine privatlivspolitikker. I april ændrede Meta sine betingelser, så deres nuværende smarte briller har AI aktiveret som standard.
Den eneste måde at fravælge det på er ved at deaktivere kommandoen 'Hey Meta'. Dertil kommer en ændring, som betyder, at brugerne af disse briller ikke længere kan fravælge, at Meta gemmer og træner på deres stemmeoptagelser.
The Information antyder, at Trumps genvalg hænger sammen med Metas etisk tvivlsomme ændringer. Den nuværende amerikanske konkurrencemyndighed, FTC, er ikke særlig interesseret i at indføre reguleringer, der kan bremse store virksomheders indtjening
Og i sidste måned lovede FTC-kommissær Melissa Holyoak en 'fleksibel, risikobaseret tilgang til håndhævelse af privatlivsregler'. Myndigheden har også stoppet brugen af udtryk som 'overvågningsannoncering'.