Flere og flere gymnasieelever bruger smutveje i skolearbejdet, og nogle mener, det har gavnet dem.
Lige nu læser andre
Ord som gamle talemåder dukkede op på skærmen, da Romeo Sand Strawbridge bad en chatbot om hjælp til en skoleopgave.
Det blev begyndelsen på et skoleforløb, hvor teknologi kom til at fylde mere end bøger.
Historien starter i gymnasiet, kort efter at kunstig intelligens for alvor blev tilgængelig for alle.
Det skriver Jeppe Ørregaard fra DR.
Første forsøg
Romeo begyndte i gymnasiet i 2022, samme år som ChatGPT blev lanceret. Da han fik en skriftlig opgave, besluttede han sig for at afprøve værktøjet.
Læs også
Dagen efter blev han kaldt til side af sin lærer.
Hun mente ikke, at han selv havde skrevet opgaven, og han fik en mundtlig advarsel.
Vejen videre
Advarslen kunne have sat en stopper for brugen af AI. Det gjorde den ikke. I stedet blev Romeo optaget af at finde måder at bruge ChatGPT på uden at blive afsløret.
“Jeg måtte finde ud af: Hvordan kan jeg gøre, så jeg ikke bliver opdaget i det her?” siger han.
Ifølge Romeo tog det kun få minutter at færdiggøre afleveringerne, mens klassekammeraterne brugte timer.
Læs også
Et bevidst valg
Romeo endte med ikke at færdiggøre gymnasiet. Det beskriver han som en fælles beslutning mellem ham selv og skolen. I dag arbejder han som sælger i en it-sikkerhedsvirksomhed.
Han afviser, at brugen af ChatGPT var et problem.
“Jeg vil faktisk sige, at jeg har gjort mig selv en kæmpe tjeneste,” siger han.
Han mener, at det handler om at navigere i et system, der alligevel ændrer sig, og at effektivitet bliver afgørende på arbejdsmarkedet.
Bøger og dannelse
Romeo ser bøger som forældede fra det øjeblik, de bliver trykt, og fremhæver AI som et værktøj med opdateret viden.
Læs også
Han erkender dog, at gymnasiets almene dannelse kan blive udfordret. For elever uden en klar retning kan metoden være problematisk, siger han.
Kritik fra skolen
Skepsissen deles af rektor på Slotshaven Gymnasium, Brian Juul. Ifølge ham har 11 elever fået skriftlige advarsler for brug af AI i afsluttende opgaver.
Han efterlyser klare retningslinjer for, hvordan kunstig intelligens skal indgå i undervisningen.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har udtalt, at han forstår udfordringerne og peger på ændrede eksamensformer som en del af løsningen.
Kilder: DR