ChatGPT Search er landet: Skal tage konkurrencen op med Google

Nicolai Busekist

1 dag siden

|

03/11/2024
AI
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
OpenAI's nylancerede ChatGPT-søgeværktøj er næsten klar til at konkurrere med Google Search (og der findes allerede en Chrome-udvidelse).

Mest læste i dag

ChatGPT har fået en ny funktion kaldet Search, som kombinerer dens nyttige AI-drevne chatbot med opdaterede online resultater, meddelte OpenAI i et blogindlæg denne uge. Der er også en Chrome-udvidelse tilgængelig.

Folk kan bruge et naturligt sprog til at stille ChatGPT spørgsmål og få relevant information samt opdaterede links. Der er også en manuel søgeknap i ChatGPT nu. Ved at klikke på 'kilder' vises en liste over kilder i højre side.

Search er i øjeblikket begrænset til ChatGPT Plus-, Team- og SearchGPT-brugere. Enterprise- og EDU-brugere vil få adgang i løbet af de næste par uger. OpenAI siger, at ChatGPT Search vil blive udrullet til brugere af den gratis version i de kommende måneder.

OpenAI har samarbejdet med flere nyhedsorganisationer for at licensere deres rapportering og dermed hjælpe med at udfylde ChatGPT's resultater. De understregede også, at brugerne tidligere skulle henvise til en ekstern søgemaskine for at få relevante links, hvilket nu ikke længere er nødvendigt.

"ChatGPT-søgning lover at fremhæve og tilskrive information fra troværdige nyhedskilder bedre, hvilket gavner publikum og udvider rækkevidden for udgivere som os, der producerer journalistik af højeste klasse," sagde Pam Wasserstein, præsident for Vox Media, i blogindlægget.

Ssamarbejdspartnerne inkluderer Associated Press, Axel Springer, Condé Nast, Dotdash Meredith, Financial Times, GEDI, Hearst, Le Monde, News Corp, Prisa (El Pais), Reuters, The Atlantic, Time og Vox Media.

Det er op til andre udgivere, om de ønsker, at OpenAIs robotter skal gennemsøge deres sider for information. Ikke overraskende er The New York Times ikke på listen, da de sagsøger både OpenAI og Microsoft for krænkelse af ophavsret.

Da ChatGPT blev lanceret i slutningen af 2022, opnåede tjenesten straks stor popularitet og gav folk et alternativ til Google-søgning. Landskabet for online søgninger har ændret sig dramatisk siden da, hvor Google og Microsoft hurtigt tilbød deres egne AI-drevne søgemaskiner og chatbots.

For eksempel ligger Googles AI-oversigter øverst i Google-søgninger og besvarer folks spørgsmål med AI-genererede svar. Andre aktører, som Perplexity, har fra begyndelsen fokuseret på AI-forbedret søgning. Den øgede konkurrence har ført til et fald i Googles andel af søgemarkedet verden over.

Med ChatGPT's seneste opdatering ser næsten alle de store AI-chatbots behovet for at have en stærk internetforbindelse. OpenAI siger, at ChatGPT på en mere naturlig måde gør det muligt for folk at interagere med information og hjælper brugere med at opdage udgivere og hjemmesider.

"Da AI omformer medielandskabet, åbner Axel Springers partnerskab med OpenAI enorme muligheder for innovative fremskridt," sagde Mathias Sanchez, senior vicepræsident for globale strategiske partnerskaber hos Axel Springer SE, i blogindlægget.

"Sammen driver vi nye forretningsmodeller, der sikrer, at journalistik forbliver både troværdig og rentabel."