AI-drevne svindelnumre eksploderer: Google blokerede over 5 milliarder annoncer i 2024

Nicolai Busekist

1 time siden

|

19/04/2025
AI
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er blevet skruet op for mængden af AI-drevne svindelnumre, hvilket har fået Google til at rette fokus mod det.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Google blokerede over fem milliarder dårlige annoncer i 2024 og suspenderede næsten 40 millioner annoncekonti, der var involveret i svigagtig adfærd, i et år der tilsyneladende var en rekord for svindlere.

I sin Ads Safety Report for 2024 beskrev Google, hvordan dårlige annoncer virkelig har taget fart i de seneste måneder - i høj grad takket være fremskridt inden for generativ kunstig intelligens (GenAI).

Dog bruger Google også AI til at forbedre sine muligheder for at opdage svindel – og det ser ud til at virke.

Googles proaktive tiltag i 2024 var imponerende. Virksomheden blokerede eller fjernede 5,1 milliarder annoncer, der overtrådte deres regler Derudover suspenderede de hele 39,2 millioner annoncekonti, hvilket forhindrede mange annoncer i nogensinde at nå ud til forbrugerne.

Som resultat voksede antallet af stoppede dårlige annoncer ikke år for år, men forblev relativt stabilt. Sidste år fjernede Google 5,5 milliarder dårlige annoncer, og faldet synes at skyldes, at Google blokerede markant flere annoncekonti (12,7 millioner flere end året før).

Virksomheden oplyser også, at de permanent har blokeret over 700.000 annoncekonti for brud på politikker relateret til AI-drevne identitetssvindelannoncer.

"For at bekæmpe dette samlede vi hurtigt et dedikeret team på over 100 eksperter til at analysere disse svindelnumre og udvikle effektive modforanstaltninger, såsom at opdatere vores politik for vildledende indhold, så vi kunne suspendere annoncører, der promoverer disse annoncer," siger Google i rapporten.

"Som resultat var vi i stand til permanent at suspendere over 700.000 overtrædende annoncekonti. Dette førte til et fald på 90 % i anmeldelser af denne type annoncer sidste år. Selvom vi er opmuntrede over fremskridtet, fortsætter vi med at arbejde for at forhindre disse svindelnumre."

Google ser ud til at investere kraftigt i AI til scanning og detektion. Virksomheden implementerede over 50 forbedringer af sine store sprogmodeller (LLM'er), hvilket muliggør mere effektiv og præcis håndhævelse. De fleste AI-drevne svindelannoncer handlede om deep-fakes med kendte personer.