Tesla er løbet ind i nye problemer, da en dommer har slået fast, at de har vildledt flere millioner kunder.
Lige nu læser andre
Tesla står over for alvorlige konsekvenser i Californien, da en dommer har slået fast, at de har vildledt et væld af kunder gennem brugen af betegnelserne ‘Autopilot’ og ‘Full Self-Driving’. Ifølge afgørelsen giver disse navne indtryk af, at bilerne kan køre selv, hvilket ikke er tilfældet i praksis.
Afgørelsen kommer fra en dommer ved det californiske Department of Motor Vehicles (DMV), som vurderer, at Teslas markedsføring kan føre til misforståelser blandt forbrugerne.
Selvom bilerne er udstyret med avancerede førerassistentsystemer, kræver de stadig, at føreren sidder bag rattet, holder hænderne på rattet og er fuldt opmærksom under kørslen. Bilerne er altså ikke selvkørende i traditionel forstand.
Dommeren har derfor pålagt Tesla at ændre betegnelserne for disse funktioner i virksomhedens markedsføring. Hvis selskabet ikke foretager disse ændringer inden for 60 dage, risikerer de at få inddraget sin tilladelse til at sælge biler i den amerikanske delstat Californien.
Det vil dog fortsat være tilladt for Tesla at producere biler, selvom deres salgslicens skulle blive inddraget. Afgørelsen tager nemlig også højde for, at markedet for elbiler allerede er under pres, skriver Bright.
Læs også
Særligt fjernelsen af skattefradrag og tilskud ved køb af elbiler har gjort det sværere for producenterne at fastholde salget.
Tesla har tidligere afvist anklagerne om vildledning, og har gentagne gange fremhævet, at det aldrig er blevet skjult, at bilerne ikke kan køre fuldstændigt selv.
Ifølge Tesla bliver kunderne informeret klart og tydeligt om dette ved såvel køb som under brug af funktionerne. De får derfor angiveligt forklaret, at Autopilot og Full Self-Driving kun er hjælpesystemer og ikke kan erstatte en fører.
Sagen kan også få betydning andre steder end i Californien. Hvis afgørelsen danner præcedens, kan det tvinge Tesla til at ændre sin markedsføring hele verden over og samtidig sætte fokus på, hvordan avancerede førerassistentsystemer navngives og præsenteres over for forbrugerne.