Ved årsskiftet sker det.
Lige nu læser andre
Den succesfulde hvidevarevirksomhed Køle-Møller får nye ejere og bliver fra 1. januar 2026 en del af Punkt1-kæden, som er ejet af POWER.
Det nye ejerteam bag Køle-Møller ser frem til at blive del af en stærk og fremsynet kæde, imens Punkt1 glæder sig over at få en meget veldrevet virksomhed ind i folden.
”Det er jo en af de helt store, der har valgt os til”, siger Simon Frølich, der er direktør i Punkt1.
Sådan skriver POWER i en pressemeddelelse.
I tæt ved 80 år har kunderne rullet køleskabe og alle andre tænkelige hvidevarer ud af Køle-Møllers lokaler, som de sidste mange år har ligget på begge sider af H. C. Ørsteds Vej på Frederiksberg i København.
Læs også
Det kommer ikke til at ændre sig, men de mangeårige ejere – brødreparret Allan og Per Møller – har taget en stor beslutning og sælger nu virksomheden til en ny generation.
“Allan og jeg har kigget hinanden i øjnene, og vi er blevet enige om, at nu er tiden moden til, at vi giver nøglerne videre. Vi har begge levet, åndet og været en del af den her butik i 60 år – og nu skal det altså være,” siger 80-årige Per Møller.
Køle-Møller blev grundlagt i 1946 af Per og Allans mor, Karla Møller, der under navnet Amager Køleindustri som en af de første producerede køleskabe med elmotor og kompressor i stedet for datidens skabe med isblokke.
I henholdsvis 1965 og 1967 blev sønnerne Allan og Per en del af virksomheden, som i dag er en institution i den danske hvidevarebranche og blandt andet har medvirket i tv-serier som Krøniken og Klovn.
Nye ejere med samlet knap 100 års erfaring
Nøglerne til Køle-Møller bliver den 1. januar overdraget til tre personer, som ikke behøver en større rundvisning i lokalerne.
Læs også
Lotte Thier Larsen har arbejdet i virksomheden siden 1996, imens Lars Stanley Roos har været i Køle-Møller siden 1986 og været butikschef siden 1988.
Sidste mand er Henrik John Møller, som på det nærmeste er født ind i butikken, da hans far er Per Møller.
Trioen er overbevist om, at deres samlede lange historik i butikken kun kommer kunderne til gode.
“Vi har så mange trofaste kunder, og der strømmer hele tiden nye til. Vi lover, at alt det, der gør Køle-Møller til den butik, som kunderne kender – den familiære stemning og vores høje serviceniveau og know-how – forbliver intakt også efter den 1. januar. Men det er klart, at der sker positive ændringer, ikke mindst fordi vi bliver en del af Punkt1, hvilket vi virkelig ser frem til,” siger Lars Stanley Roos, der er kommende direktør i Køle-Møller, og fortsætter:
“Vi får et bredere sortiment med click-and-collect af alt indenfor hvidevarer, små-el-produkter og også elektronik, og vi får væsentlig større marketingmuskler. Samtidig får vi større kræfter og flere muligheder i forhold til vores erhvervskunder. Det bliver helt fantastisk, og helt konkret er vi allerede nu i gang med en stor udsalgskampagne for at få ryddet ud på hylderne, så der kan kunderne virkelig gøre sig en god handel.”
Læs også
“Ikke en selvfølge, at de valgte os”
Køle-Møller har tidligere været en del af El-Salg og de seneste år Hvidt og Frit-kæden, men fra 1. januar bliver Køle-Møller butikkerne en væsentlig del af Punkt1.
Og det glæder i den grad kædens direktør, Simon Frølich.
“Det er ingen hemmelighed, at folkene bag Køle-Møller nærmest har kunnet vælge og vrage, hvem de ville være en del af, og det var ikke en selvfølge, at de valgte os. Men vi har haft en virkelig god dialog, og de har kunnet lide vores tilgang til både det danske marked og den måde, vi markedsfører os på. Så det er en af de helt store, vi har fået med om bord her, og jeg er overbevist om, at duoen Punkt1 og Køle-Møller bliver en kæmpe succes,” siger Simon Frølich, der er direktør for Punkt1.
Også Jesper Boysen, direktør for POWER Danmark, der står bag Punkt1-kæden, har svært ved at tøjle sin begejstring.
“Jeg har jo kendt til Køle-Møller, lige siden jeg rendte rundt i korte bukser med skrammer på knæene. Personligt har jeg altid været voldsomt interesseret i hvidevarer, og jeg har altid beundret Køle-Møllers butikker og sans for forretning. Derfor er det en virkelig stor ting, at de nu bliver en del af Punkt1-familien – og jeg ved bare, at vi bliver voldsomt stærke sammen,” siger Jesper Boysen, der er administrerende direktør i POWER Danmark.