Trend DK
Forside Elbiler BMW siger farvel til chaufføren: 130 km/t uden at holde...

BMW siger farvel til chaufføren: 130 km/t uden at holde ved

BMW siger farvel til chaufføren: 130 km/t uden at holde ved
Julija Ogrodowski / Shutterstock.com

BMWs nye system tager styringen – du skal bare kigge med.

Lige nu læser andre

BMW tager endnu et stort skridt mod fuld autonom kørsel. Med den nye teknologi i deres 7-serie og iX-modeller kan bilen nu køre selvstændigt i op til 130 km/t uden, at føreren behøver at røre rattet.

Det markerer begyndelsen på en ny æra, hvor bilen i stigende grad tager kontrol – og det får både praktiske og juridiske konsekvenser for dig som bilist. Her er de 10 vigtigste ting, du skal vide om BMW’s nye selvkørende system.

Føreren bliver en passager

BMW’s system gør det muligt at slippe rattet fuldstændigt på motorvej. Bilen kan selv styre, accelerere og bremse, mens føreren blot skal være klar til at overtage, hvis systemet beder om det.

Teknologien hedder “Level 3”

Systemet opfylder de internationale standarder for autonom kørsel på niveau 3. Det betyder, at bilen håndterer alle kørefunktioner i visse situationer, men stadig kræver, at en person kan tage over.

130 km/t – det højeste niveau i Europa

Ingen anden producent tilbyder aktuelt en godkendt selvkørende funktion i Europa, der fungerer ved så høj hastighed. Det giver BMW en teknologisk førerposition.

Kameraer og sensorer gør arbejdet

Læs også

Et avanceret netværk af radarer, kameraer og lidar-scannere overvåger omgivelserne konstant. Systemet registrerer biler, vejbane, fodgængere og skilte med millimeterpræcision.

Kun visse veje og betingelser

Funktionen virker kun på motorveje med fysisk adskilte kørebaner, i dagslys og under gode vejrforhold. Den slår automatisk fra, hvis forholdene bliver for komplekse.

Du må kigge væk – men ikke sove

Mens bilen kører selv, må føreren fx se film på infotainmentskærmen. Men systemet registrerer øjenbevægelser for at sikre, at man stadig er opmærksom og kan tage over.

Lovgivningen følger efter

Tyskland har allerede godkendt brugen af teknologien, mens flere EU-lande arbejder på at følge trop. Danmark forventes at åbne for det i løbet af de kommende år.

Systemet kræver præcis kortdata

BMW’s løsning afhænger af højopløselige digitale kort og konstant opdatering. Det betyder, at funktionen kun virker på ruter, hvor data er godkendt og verificeret.

Mulig prisstigning på nye modeller

Læs også

Selvkørende funktioner kræver avanceret hardware, og BMW forventes at lægge systemet som tilvalg. Det kan løfte prisen markant på de bedst udstyrede versioner.

Et glimt af fremtiden

Med denne funktion bevæger BMW sig tættere på helt førerløs kørsel. Det er et skridt mod en fremtid, hvor bilen bliver mere end et transportmiddel – den bliver din personlige chauffør.

Ads by MGDK