Trend DK
Forside Mobil BMW-boss med overraskende afsløring om CarPlay: Det er ‘en myte’

BMW-boss med overraskende afsløring om CarPlay: Det er ‘en myte’

carplay car play
Nick Beer / Shutterstock.com

En BMW-direktør er kommet med en overraskende afsløring om CarPlay, som Apple står bag.

Lige nu læser andre

Stephan Durach, der er senior vicepræsident for UI/UX-udvikling hos BMW, har udtalt i en samtale med BMW Blog, at der cirkulerer en ‘CarPlay-myte’ på internettet.

Durach påstår, at langt færre BMW-ejere benytter teknologien til navigation, end man generelt går og tror. Han forklarer, at virksomhedens egne navigationssystemer i virkeligheden klarer størstedelen af arbejdet.

Ifølge Durach, der har ansvaret for brugerflade og brugeroplevelse hos BMW, indsamler virksomheden anonymiserede data fra 10 millioner biler. Det giver dataanalytikere og ingeniører mulighed for at spore, hvilke funktioner der bliver brugt regelmæssigt.

“Vi kan se, hvad vores kunder gør, hvilke kontroller de bruger, og under hvilke kørselsforhold de bruger dem,” sagde han til BMW Blog.

“Folk siger, at de kører rundt og bruger CarPlay til navigation. Jeg kan fortælle dig, at det ikke er sandt.”

Læs også

Med disse data i baghovedet afslører Durach, at mange bilister stadig har deres telefon tilsluttet, men det er typisk til mere specifikke formål som beskedtjenester. Han hævder, at en stor del af bilisterne i stedet er begyndt at benytte BMW’s eget navigationssystem.

Derudover er brugen af BMW’s stemmekommandoer steget, ligesom flere førere benytter head-up displays og andre enheder, som CarPlay i øjeblikket ikke understøtter.

Durach går ikke i detaljer om hvor mange procent af bilisterne, der bruger CarPlay eller Android Auto, og han nævner heller ikke aldersgruppe eller demografi for dem, der foretrækker BMW’s system. Alligevel bekræfter hans udtalelser tilsyneladende BMW’s beslutning om at afvise Apple CarPlay Ultra.

Den tyske bilproducent er nemlig på vej med en ny version af sit iDrive-system i den kommende iX3-model, som inkluderer det mest avancerede head-up display på en forrude til dato.

Den almindelige version af Apple CarPlay fungerer i øjeblikket ikke med head-up displays, og den kan heller ikke tilgå specifikke data fra bilen i de fleste modeller, som f.eks. opladningsstatus for elbiler eller udføre simple opgaver som at justere klimaanlægget.

Læs også

Porsche og Ford er blandt de få bilproducenter, der har forsøgt at udvide funktionaliteten i Apple CarPlay, så brugerne slipper for at forlade systemet for at foretage simple justeringer. Men løsningerne har indtil videre været klodsede og visuelt utiltalende.

Apple CarPlay Ultra skal efter sigende løse mange af disse problemer, men den har mødt modstand. Ikke kun fordi den giver Apple for meget kontrol og indflydelse på designet, men også fordi systemet ikke fremstår synderligt æstetisk tiltalende.

Faktum er, at bilproducenternes egne infotainmentsystemer hurtigt bliver mere avancerede, intelligente og brugervenlige. Med den stigende integration af kunstig intelligens og sprogmodeller bliver en større del af interaktionen med fremtidens biler baseret på stemmekommandoer og naturlig tale.

Desuden findes mange af de smartphone-apps, som folk bruger dagligt, allerede som en integreret del af bilernes egne systemer.

I takt med, at verden bevæger sig mod elektrificering, bliver der endnu større fokus på ruteplanlægning, som inkluderer de mest effektive stop til opladning. Det er netop derfor, at mange er begyndt at bruge alternativer til Google Maps og Waze.

Læs også

Men så længe både Apple og bilproducenterne afskærmer deres data fra hinanden, risikerer CarPlay at sakke endnu mere bagud, medmindre der sker et tættere samarbejde i fremtiden.

Ads by MGDK