Trend DK
Forside Elbiler Det er ikke en myte: Elbiler kan have kortere rækkevidde...

Det er ikke en myte: Elbiler kan have kortere rækkevidde i sommervarmen

Elbil, elbilsladdare
VAKS-Stock Agency / Shutterstock

Nogle elbiler får problemer med rækkevidden i sommervarmen.

Lige nu læser andre

Når solen bager, og temperaturen kravler op over 25 grader, tænker de færreste elbilejere på andet end at få airconditionen i gang.

Men her ligger netop en af de største faldgruber.

Varmen tærer ikke kun på komforten, men også på elbilens effektivitet og rækkevidde.

Problemet er reelt. Mange oplever, at batteriet ikke rækker så langt som normalt, uden at forstå hvorfor.

Læs også

Den usynlige synder gemmer sig i klimaanlæggets kredsløb: kølemidlet.

Køling koster strøm

Jesper Valentin Lund, konceptchef hos Det grønne e, peger på en ofte overset faktor i en pressemeddelelse:

“Bilen mister gradvist kølemiddel, og så bruger den mere strøm på at nedkøle både kabinen og batteriet, dermed får du mindre strøm at køre på og væsentligt kortere rækkevidde.”

Det er især slemt, hvis:

  • Klimaanlægget ikke er blevet serviceret regelmæssigt
  • Bilen står meget i direkte sol
  • Batteriet allerede arbejder under belastning

Et klimaanlæg med lavt kølemiddelniveau kan fordoble strømforbruget.

Resultatet er, at man mister rækkevidde, uden nødvendigvis at bemærke det.

Kabinen føles måske stadig kølig, men batteriet kæmper i kulissen.

Et overset sikkerhedsproblem

Klimaanlægget har en vital rolle i elbiler, fordi det også beskytter batteriet mod overophedning.

Hvis nedkølingen svigter, stiger temperaturen i de elektriske komponenter.

Det kan føre til nedsat levetid eller i værste fald totalskade på batteriet.

Et tjek af klimaanlægget før ferien kan derfor spare både kilometer og kroner.

Læs også

Ads by MGDK