Her inddrager de kørekort fra ældre mennesker.
Lige nu læser andre
I den tyske delstat Thüringen blev der i 2024 inddraget kørekort fra hele 739 personer alene på grund af helbredsmæssige årsager.
Det oplyser det tyske indenrigsministerium i en ny meddelelse.
I langt de fleste tilfælde drejer det sig om ældre borgere, hvis syn, motorik eller generelle helbredstilstand ikke længere lever op til kravene for at kunne færdes sikkert bag rattet.
Et følsomt europæisk debatemne
Læs også
Spørgsmålet om ældre bilisters plads i trafikken optager i stigende grad både politikere, eksperter og interesseorganisationer rundt omkring i Europa.
I Tyskland gør § 11 i landets færdselslov det muligt at inddrage kørekort, hvis en person lider af sygdomme eller tilstande, der vurderes at påvirke køreevnen.
I nogle tilfælde sker inddragelsen midlertidigt, i andre permanent, afhængigt af diagnosen og prognosen.
Forskellige regler for professionelle og private
Hvor private bilister i Tyskland i princippet kan køre videre uden rutinetjek, gælder langt strengere regler for lastbil- og buschauffører.
Der kræves regelmæssige lægeundersøgelser for at få fornyet førerbeviset. Det har ført til forslag om lignende ordninger for ældre privatbilister, men idéen møder modstand.
Bilisternes organisation ADAC argumenterer for, at der ikke bør indføres faste aldersgrænser. I stedet taler de for individuelle vurderinger frem for ensartede restriktioner.
Automatiske inddragelser i Rusland
I Rusland er man allerede gået skridtet videre.
Fra 2027 vil det russiske trafikpoliti GAI automatisk kunne inddrage en persons kørekort, hvis sundhedssystemet registrerer bestemte symptomer.
Systemet er direkte koblet til landets sundhedsdatabaser, og inddragelsen sker i det øjeblik, diagnosen bliver registreret.
Tillid til den lægefaglige vurdering
I Tyskland ønsker myndighederne ikke at gå den automatiske vej.
Her insisterer man på, at det fortsat skal være en lægelig vurdering, der afgør, om en person er egnet til at køre bil.
Dermed placeres ansvaret i hænderne på sundhedspersonale, ikke algoritmer.
Debatten om ældre i trafikken bevæger sig med hastige skridt.
Flere steder i Europa er diskussionen rykket fra teorien og ud i praksis – med konsekvenser for tusindvis af bilister.