Disse bilmærker styrtdykker i værdi – se hvilke du bør være varsom med at købe.
Lige nu læser andre
Et bilkøb kan føles som en god investering – indtil gensalgsværdien afslører sandheden. Nogle bilmærker falder voldsomt i pris kort efter købet, og det kan koste dig dyrt, hvis du vil sælge igen efter bare 2–3 år. Det handler ikke kun om kvalitet, men også om mærkets omdømme, udbud på brugtmarkedet og efterspørgsel.
Her er 10 bilmærker, der ifølge nyeste data taber mest i værdi – og det bør du vide, før du skriver under.
Fiat

Fiat har generelt lav gensalgsværdi, især på mindre modeller som Panda og Tipo. Lav efterspørgsel og ry for middelmådig kvalitet trækker værdien ned.
Peugeot

Selvom mange modeller er billige fra ny, falder de hurtigt i pris. Især de mindre modeller mister meget værdi på kort tid.
Læs også
Citroën

Citroën har ofte god komfort, men lavt ry på brugtmarkedet. Resultatet er, at mange modeller hurtigt taber halvdelen af deres værdi.
Renault

Franske Renault kæmper med lav efterspørgsel og hurtigt værditab, især på ældre modeller og elbiler.
Chevrolet

Chevrolet er ikke længere officielt til stede på flere europæiske markeder, og det gør gensalgsværdien lav – selv for nyere biler.
Alfa Romeo

Stil og charme tiltrækker mange, men brugtværdien følger sjældent med. Alfa Romeo taber typisk meget værdi de første år.
Jeep

Jeep har høj nypris, men værditabet er markant – især på modeller som Compass og Cherokee, der ikke er voldsomt populære brugtbiler.
Opel

Opel lider under lav loyalitet på brugtmarkedet. Mange modeller falder hurtigt i værdi, selv når de er teknisk velfungerende.
Mitsubishi

Mærket har trukket sig delvist fra det europæiske marked, og det påvirker gensalgsværdien negativt – især på ældre modeller.
Dodge

De amerikanske modeller ser seje ud, men er svære at afsætte. Mangel på reservedelsforsyning og høj brændstoføkonomi trækker prisen i bund.