Trend DK
Forside Elbiler Xiaomis nye bil er en stor succes – men kunderne...

Xiaomis nye bil er en stor succes – men kunderne begynder allerede at klage

Xiaomi YU7
User3204 / Wikimedia Commons

Lanceringen af YU7 har været en stor succes for Xiaomi, men nu er de første kunder begyndt at klage.

Lige nu læser andre

Xiaomi, som indtil for nylig var kendt udelukkende som producent af smartphones og forbrugerelektronik, har kastet sig ud i bilindustrien med imponerende fart.

Deres første store satsning, den elektriske SUV YU7, blev præsenteret med stor fanfare og er allerede blevet lidt af hit på markedet for elbiler. Men succesen har ikke været uden problemer – tværtimod har de første klager fra kunder allerede ramt producenten.

Ifølge Xiaomi selv modtog de hele 240.000 forudbestillinger af YU7 inden for blot 18 timer efter salgsstart. Endnu mere opsigtsvækkende er det, at 200.000 biler blev solgt inden for de første tre minutter – et tal, der overgår Teslas rekord for Model 3, som solgte 115.000 enheder på 24 timer.

Det lader derofor til, at Xiaomis indtog i elbilmarkedet bliver taget meget positivt imod af forbrugerne. Men kort tid efter begyndte problemerne at vise sig, skriver pplware.

Læs også

Mange kunder opdagede, at ventetiden på deres bil var ekstremt lang – helt op til 60 uger. Ifølge Reuters har mere end 400 kunder allerede indsendt klager på platformen Black Cat, der er drevet af det kinesiske medieselskab Sina.

De er utilfredse med, at oplysninger om leveringstider først blev oplyst efter køb, og flere har krævet at få deres penge tilbage.

Flere købere udtrykker også bekymring for, at deres bil først bliver leveret efter årsskiftet, hvor en eventuel skattefritagelse for elbiler kan udløbe i flere lande. En længere ventetid kan dermed gøre bilen dyrere end forventet.

For at imødekomme den massive efterspørgsel har Xiaomi øget produktionen markant. I maj producerede virksomheden 28.000 biler på sin fabrik i Beijing, hvilket er en kraftig stigning i forhold til de blot 4.000 enheder, der blev produceret i marts.

Derudover er der planer om at åbne to nye fabrikker i området, som skal understøtte fremtidig vækst. Det er tydeligt, at Xiaomi er kommet stærkt fra start, men nu venter næste udfordring: at holde hvad de lover.

Læs også

Ads by MGDK