Se hvilke elbiler der kæmper i frostvejr – med frosne døre, dårlig varme og strømsvigt.
Lige nu læser andre
Når frosten sætter ind, bliver svagheder i elbiler hurtigt tydelige. Koldt vejr kan give problemer med batterier, elektronik, dørmekanismer og varme. Flere populære modeller har vist sig at kæmpe i vinterforhold, hvor både komfort og funktionalitet svigter.
Her er 10 elbiler, der ifølge tests og brugeroplevelser har klaret sig dårligst i kulden.
Tesla Model 3

Kendt for frosne dørhåndtag og spejle, som gør det svært at åbne bilen. Varmepumpen har også svigtet i frostvejr hos flere ejere.
Volkswagen ID.3

Flere rapporter om dårlig kabinevarme og langsom opstart af systemer ved minusgrader. Batteriet taber hurtigt rækkevidde i kulde.
Læs også
Renault Zoe

Simpel kabinevarmer og manglende varmepumpe i mange modeller gør, at bilen bliver kold. Opladning kan være ustabil i frost.
Hyundai Kona Electric (før 2021)

Mange ejere har oplevet lav effekt fra varmeapparatet og langsom reaktion fra batteriet i kolde temperaturer.
BMW i3

Rækkevidden falder markant i frostvejr, og kabinevarmen kan ikke følge med. Døre og håndtag fryser let fast.
Peugeot e-208

Brugere melder om vanskeligheder med at åbne dørene i frostvejr, og varmepumpens effektivitet er begrænset.
Fiat 500e

Den lille elbil mangler effektiv varme og isolering, hvilket gør den ubehagelig og langsomt varm i vintermånederne.
Nissan Leaf (før 2018)

Ingen aktiv batterikøling eller -opvarmning gør, at batteriet reagerer sløvt, og rækkevidden styrtdykker i frost.
Kia Soul EV (før 2020)

Flere brugere rapporterer om duggede ruder og dårlig varmeeffekt i kolde morgener.
Opel Corsa-e

Varmepumpen arbejder ineffektivt i frost, og bilen bruger meget strøm på at varme kabinen op.