Der er tale om en ny batteriteknologi, der kan ende med at få stor betydning.
Lige nu læser andre
Det amerikanske firma Group14 Technologies har opnået et gennembrud inden for batteriteknologi, som kan revolutionere levetiden for elektriske køretøjer.
Deres nye, siliciumbaserede materiale – kendt som SCC55 – har vist sig at kunne klare mere end 1.500 opladningscyklusser, og i nogle tilfælde over 3.000. Det er markant mere end de cirka 1.000 cyklusser, som længe har været standarden og målet i industrien.
Group14, der holder til i den amerikanske delstat Washington, har i samarbejde med en række partnere testet det nye materiale intensivt. Det skriver det hollandske medie Bright.
Resultaterne viser, at SCC55 ikke blot øger levetiden, men også energitætheden i batterierne. Faktisk kan materialet lagre op til fem gange mere energi end grafit, som i dag er det mest almindelige anodemateriale i lithium-ion-batterier.
Læs også
Denne teknologiske forbedring giver bilproducenter langt større fleksibilitet, da de kan vælge at designe biler med længere rækkevidde uden at ændre batteriets størrelse – eller lave batteripakker, der er mindre og lettere, men stadig leverer samme ydelse.
Begge muligheder kan bidrage til lavere vægt, bedre energieffektivitet og potentielt lavere produktionsomkostninger.
Men det mest afgørende er batteriets levetid. Batterier med SCC55-materiale har i test hos over tyve kunder vist sig at levere stabile resultater med over 1.500 cyklusser – og i mange tilfælde endnu flere. Det betyder, at elbilbatterier med denne teknologi potentielt kan holde længere end selve bilen.
Samtidig beholder SCC55 fordelene ved tidligere siliciumløsninger – såsom høj energitæthed og hurtig opladning – men uden den hurtige nedbrydning, som tidligere har været et stort problem for denne type batteri.
Ifølge Group14 kan materialet bruges uden større ændringer på eksisterende produktionslinjer, hvilket gør det lettere og hurtigere for batteriproducenter at tage teknologien i brug. Desuden er det kompatibelt med flere batterikemier, hvilket øger fleksibiliteten yderligere.
Alt i alt markerer SCC55 en vigtig milepæl i udviklingen af mere holdbare, effektive og kraftfulde batterier. Det er noget, der kan få stor betydning for elbilmarkedets fremtid.