Trend DK
Forside Elbiler Derfor kommer Teslas Robotaxi ikke til Europa – og hvorfor...

Derfor kommer Teslas Robotaxi ikke til Europa – og hvorfor det giver mening

Tesla,Model,Y
emirhankaramuk / Shutterstock.com

Selvkørende taxaer kører allerede rundt i Austin. Men hvorfor hører vi her i Europa intet om, at Teslas Robotaxi er på vej?

Lige nu læser andre

De fleste Tesla-fans er overbeviste om, at Full Self-Driving (FSD) virker uden dyr LiDAR, er billigere, lettere at skalere og snart tilgængelig overalt. Alligevel ser vi ingen Teslaer uden en fører bag rattet køre rundt i Europa – og det kommer heller ikke til at ske foreløbigt.

Efter det hollandske medie Brights seneste video om MOIA’s selvkørende ID.Buzz fik de flere reaktioner fra Tesla-fans, der undrede sig over, hvorfor de ikke nævnte Teslas Robotaxi, der allerede kører rundt i Austin i Texas.

“Teslas FSD fungerer uden LiDAR, det er meget billigere og lettere at skalere. Hvorfor nævner I ikke det?” lød det blandt andet fra en bruger

Det er et forståeligt spørgsmål, men svaret er enkelt: Den teknologi, Tesla anvender i Austin, må indtil videre ikke anvendes på offentlige veje i Europa.

Læs også

Autonom kørsel: Hvordan er det nu?

Selvkørende teknologi opdeles internationalt i seks niveauer (0 til 5), som er defineret af SAE:

  • Niveau 0-2: Assistentfunktioner. Her er der tale om blandt andet adaptiv fartpilot og vognbaneassistent. Føreren har altid ansvaret.
  • Niveau 3: Bilen kan under visse betingelser køre selv. Føreren må gerne være midlertidigt uopmærksom, men skal kunne gribe ind, hvis systemet beder om det.
  • Niveau 4: Fuldt autonomt i afgrænsede områder og situationer. Bilen kan træffe egne beslutninger og behøver ingen fører.
  • Niveau 5: Fuldt autonomt overalt og altid. En fører er helt unødvendig.

Teslas FSD-system befinder sig i praksis stadig på niveau 2. Tesla selv beskriver det som ‘niveau 2 med avancerede funktioner’. I USA tillader lovgivningen dog test og brug som ‘Robotaxi’ uden at systemet formelt skal være niveau 4. I Europa er reglerne anderledes.

Hvorfor Teslas system (endnu) ikke kommer til Europa

Den europæiske lovgivning er langt strengere. Niveau 4 er i EU kun tilladt, hvis systemet opfylder FN’s UN-ECE-regel 157. Det betyder, at systemet ikke kun skal være sikkert under normale forhold, men også i dårligt vejr, ved nedsat sigt og uventede vejforhold.

Afgørende for dette er også, at Europa kræver redundans i sensorerne. Det vil sige flere teknologier til at registrere omgivelserne, herunder LiDAR og/eller radar. Kameraer alene er ikke nok.

Teslas tilgang bygger udelukkende på syn: otte kameraer, uden LiDAR og delvist uden radar. Det er juridisk set ikke tilladt i Europa til autonom kørsel over niveau 2. I USA er reglerne mere lempelige og decentraliserede, da individuelle delstater som Texas kan selv fastsætte regler.

Derfor kan virksomheder der teste og udrulle hurtigere uden at opfylde internationale sikkerhedsstandarder. Men det indebærer også risici.

Men er kameraer ikke nok?

Et spørgsmål der ofte dukker op i kommentarsporene: ‘Mennesker kører jo også uden LiDAR – hvorfor skulle en selvkørende bil så have brug for det?’.

Forskellen er:

  • Mennesker bruger ikke kun synet, men også mange års erfaring, dømmekraft og evnen til at vurdere og acceptere risici.
  • Et autonomt system uden LiDAR skal tolke enhver situation perfekt – kun ud fra visuelle data. Det er teknisk muligt, men kræver enorme mængder træningsdata, fejlhåndtering og AI-kapacitet.

LiDAR fungerer som en ‘second opinion’, da det bedst kan beskrives som en direkte 3D-scanning af omgivelserne. I Europa vurderes det som nødvendigt for sikkerheden. Teslas strategi er billigere og lettere at skalere, men lever ikke op til de europæiske krav.

Selvom nogle hævder, at FSD kan fungere helt uden kort, benytter Tesla stadig egne kort. De er mindre detaljerede end de HD-kort, som LiDAR-systemer typisk anvender, men helt uden kort fungerer det ikke. Særligt ikke i områder, hvor bilen aldrig har kørt før.

Hvorfor dette er vigtigt for Europa

Teslas valg er teknisk og kommercielt interessant, og det fungerer i visse amerikanske stater. Men Europa prioriterer sikkerhed højere.

MOIA’s ID.Buzz-Robotaxier i Hamborg, der benytter Mobileye-systemet, opfylder de europæiske regler. De kombinerer kameraer, radar og LiDAR – og må derfor køre uden fører.

Teslas FSD er derimod ikke tilladt som ‘selvkørende’ i Europa og vil det næppe blive, så længe de holder fast i en sensor-strategi baseret udelukkende på kameraer.

Læs også

Ads by MGDK