De første robotaxier er netop rullet ud i Austin.
Lige nu læser andre
Tesla har sat hjul under sin vision om førerløs mobilitet.
Det amerikanske elbilfirma har netop åbnet dørene til sin første robotaxi-tjeneste i Austin, Texas, dog med visse forbehold.
Tjenesten er indtil videre kun tilgængelig for inviterede brugere og kører i et afgrænset område med Tesla-ansatte i passagersædet.
Disse fungerer som sikkerhedspersonale, klar til at gribe ind, hvis teknologien fejler. Det skriver Mobilsiden.
Læs også
Lang vej til fuld autonomi
De selvkørende køretøjer, i første omgang en håndfuld Model Y SUV’er, er geofencet til specifikke gader og må hverken køre på motorveje, nær lufthavne eller gennem komplekse kryds.
Tesla benytter sig også af følgebiler i udvalgte situationer og har desuden kun opnået begrænset varemærkebeskyttelse for betegnelsen “Robotaxi”.
Erfaringerne fra de første ture beskrives som overraskende behagelige.
Influencere, som har testet systemet, sammenligner oplevelsen med Uber, blot uden chauffør, men med mulighed for personlig musikvalg via Tesla-profilen.
Dog er der stadig et menneske i bilen, og kørslen er ikke helt uden overvågning.
Waymo og Volkswagen fører an
Trods Elon Musks løfte om tusindvis af robotaxier ”inden for få måneder”, står det klart, at Tesla halter efter konkurrenterne.
Waymo har allerede 1.500 førerløse biler i drift i flere amerikanske byer, mens Volkswagen med MOIA-satsningen og deres selvkørende ID.
Buzz forbereder lanceringer i både Europa og USA.
Hvor Tesla stoler på kameraer og AI, kombinerer konkurrenterne deres systemer med LiDAR, radar og flere kameraer.
En strategi mange eksperter vurderer som mere sikker.
Før Tesla får sit FSD-system godkendt af de europæiske myndigheder, forbliver robotaxier på det gamle kontinent en fjern fremtidsdrøm.