Det lille nummer afslører sandheden om dækket.
Lige nu læser andre
Bildæk fylder en del i medierne i disse dage.
Sagen er den, at der er trådt en række nye regler i kraft herhjemme, som betyder, at bilister kan få en bøde køre med uegnede dæk.
Med andre ord er det altså slut med at køre med sommerdæk om vinteren.
Derfor skal flere danskere også ud for at lede efter nye dæk, og her er der flere ting, man skal være opmærksom på.
Find talrækken
Når bilister køber nye eller brugte dæk, fokuserer de ofte på pris, mærke og mønster.
Læs også
Det giver også god mening, men faktisk gemmer der sig en vigtig detalje på dækket, som alt for mange overser.
En lille talrække kan nemlig afsløre meget om dækkets tilstand.
Det såkaldte DOT-nummer er at finde på samtlige dæk, og det fungerer som fødselsattest.
De fire tal fortæller nemlig, hvornår et dæk er produceret. De to første tal angiver produktionsugen, mens de to sidste viser året. Et dæk med koden 2319 er altså fremstillet i uge 23 i 2019.
Tiden slider på gummiet
Selv et dæk, der aldrig har rullet en meter, bliver ældre med tiden.
Læs også
Gummiet mister gradvist sin elasticitet, ligesom det bliver hårdere og mere skrøbeligt. Overfladen kan danne små revner, og vejgrebet forringes, selvom mønsteret stadig ser pænt ud.
Ifølge eksperter bør man være særlig opmærksom, når dækkene er mere end seks år gamle.
Når de runder 10 år, anbefales det som udgangspunkt at udskifte dem – også selvom de tilsyneladende er i fin stand.
Vær kritisk ved brugte dæk
Hvis du selv har ledt efter nye dæk, ved du også, at markedet kan være en jungle at finde rundt i.
Mange dæk sælges som nye, selvom de i virkeligheden har ligget på lager i flere år.
Læs også
Her kan DOT-nummeret afsløre sandheden og gøre det muligt at vurdere, om prisen passer med dækkets alder.
DOT-nummeret er nemt at overse, men det kan være forskellen på tryg kørsel og en uventet punktering.
Så næste gang du skal have nye dæk, bør du altså lige finde det lille nummer.