Viaplay med nyt tiltag: Nu skal det for alvor stoppe

Christian Pedersen

12 uger siden

|

07/07/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Er du en af de skyldige?

Mest læste i dag

Viaplay, en af de førende streamingtjenester i Norden, har annonceret et nyt tiltag for at sætte en stopper for det udbredte fænomen med deling af abonnementer udenfor husstanden.

Dette skridt kommer efter, at Viaplay har identificeret, at en betydelig andel af deres abonnenter deler deres loginoplysninger med personer udenfor deres husstand, hvilket påvirker virksomhedens indtjening negativt.

Opstramning af abonnementsvilkår

På Viaplays hjemmeside kan man nu finde opdaterede aftalevilkår, hvor det præciseres, at en Viaplay-konto kun må deles med andre medlemmer af husstanden.

Det vil sige de personer, der er forbundet til den samme internetforbindelse på den lokation, hvor kontoen typisk bruges.

“En Viaplay-husstand er en gruppe enheder, der er forbundet til internetforbindelsen på det sted, hvor du normalt ser Viaplay,” oplyser Viaplay på deres hjemmeside. Det skriver Nyheder24.

Dette betyder, at abonnementet teknisk set bygges op omkring TV-skærmen i husstanden, og alle enheder, der bruger kontoen, skal være forbundet til denne internetforbindelse.

Nye tekniske begrænsninger

For at sikre, at abonnementsvilkårene overholdes, har Viaplay indført en teknisk løsning, der kræver, at mobile enheder, der benytter Viaplay, skal tilsluttes husstandens netværk mindst én gang hver 31. dag.

Dette afgøres af IP-adressen.

Hvis man ikke har en "storskærmsenhed" opsat som hovedenhed på sin Viaplay-konto, vil man ikke kunne bruge Viaplay på TV’et.

Implikationer for brugerne

Disse nye tiltag betyder også, at det fremover ikke vil være muligt at dele sit abonnement med et familiemedlem, der ikke bor i samme husstand.

Hvis man for eksempel tager i sommerhus, vil man midlertidigt skulle rykke sin Viaplay-husstand via appen på TV’et i sommerhuset.

Viaplays beslutning om at stramme kontrollen med abonnementerne er et skridt i retning af at beskytte virksomhedens indtægter og sikre, at kun betalende kunder får adgang til deres indhold.

Det er et klart signal om, at det nu skal være slut med at dele abonnementer uden for husstanden.