Telia i stram situation - har mistet 12.000 TV-kunder

Christian Pedersen

4 timer siden

|

25/04/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er ikke nemt at være Telia lige for tiden.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Det har været en hård start på året for Telia i Norge, som nu står midt i en udfordrende situation med faldende tv-abonnenter og økonomiske skuffelser.

Konflikt med TV 2 koster dyrt

Telia har netop præsenteret regnskabet for første kvartal 2025, og det viser tydelige spor af de seneste måneders turbulens.

12.000 tv-kunder har forladt selskabet sammenlignet med samme periode sidste år, og én særlig konflikt spiller en hovedrolle.

Siden 1. marts har Telia nemlig stået uden adgang til TV 2's kanaler og streamingtjenester på Telia Play.

Forhandlingerne mellem de to parter er gået i hårdknude, og Telia betegner selv situationen som "krevende" for sine tv-kunder.

Morten Karlsen Sørby, fungerende administrerende direktør for Telia Norge, beklager udviklingen:

"Dette er på ingen måde en ønskelig situation, og vi håber at nå frem til en bæredygtig aftale med TV 2, der sikrer vores kunders valgfrihed." Det skriver Kampanje.

Ikke kun TV 2-konflikten der rammer

Telia understreger dog, at kundetabet ikke udelukkende skyldes konflikten med TV 2.

Ifølge kommunikationsdirektør Henning Lunde har markedet for både bredbånd og tv været præget af hård konkurrence og lange opsigelsesvarsler.

Samtidig påpeger han, at mange kunder har taget positivt imod kompensationsordningen og selv fundet frem til TV 2 Play.

Økonomisk pres fortsætter

Regnskabet for første kvartal afslører desuden, at Telia Norge har oplevet en nedgang i omsætningen, som nu ligger på 3.530 millioner norske kroner – et fald på 1 % i forhold til året før.

Driftsresultatet er også gået tilbage til 1.617 millioner norske kroner.

Karlsen Sørby anerkender, at resultatet er lavere end forventet, men lover, at Telia vil fokusere på at styrke indtægterne og lancere nye produkter, der kan bringe selskabet tilbage på sporet.