Trend DK
Forside Nyheder Taxachaufføren Mats lånte sin mobil til kunde: Det skulle han...

Taxachaufføren Mats lånte sin mobil til kunde: Det skulle han aldrig have gjort

phone, car, maps
Shutterstock

Det endte helt galt.

Lige nu læser andre

Hvad gør man som taxachauffør, hvis en kunde spørger, om vedkommende kan låne en mobil til et hurtigt opkald?

De fleste ville nok sige ja.

Det var da også lige præcis, hvad den svenske taxachauffør Mats Andersson svarede forleden.

Det har han dog fortrudt sidenhen, skriver mediet SVT.

“Jeg var ked af det”

Kort efter det tilsyneladende uskyldige opkald begyndte der at ske mystiske ting i Mats’ navn.

Læs også

Der blev oprettet et nyt Bank-ID (svensk pendant til MitID, red.), ansøgt om kreditkort og købt togbilletter.

Dagen efter viste det sig, at Mats’ kollega var blevet udsat for samme svindelnummer af samme kunde.

“Jeg var ked af det,” siger Mats Andersson, som i de efterfølgende dage måtte ringe rundt og forsøge at annullere de uønskede køb. Det lykkedes heldigvis at få stoppet svindleren, inden det gik helt galt.

Mystisk metode

Det vides endnu ikke, hvordan svindleren bar sig ad med fupnummeret. Bank-ID insisterer på, at ingen kan oprette et nyt ID uden at have adgang til koden.

“Der er ingen chance. Vi arbejder døgnet rundt med sikkerhed,” siger Charlotte Pataky, der er pressemedarbejder hos Bank-ID.

Læs også

Hos politiet har man en anden teori. Stefan Larsson fra den nationale operationsafdeling, Noa, påpeger, at mange har sine koder gemt et sted på mobilen.

Hvis en svindler hurtigt kan finde frem til det sted, hvor koderne er gemt, kan vedkommende slippe afsted med mange ting.

Mats Andersson fastholder dog, at han ikke har sine koder liggende på mobilen, hvorfor metoden forbliver mystisk.

Bank-ID advarer nu mod at låne sin telefon ud til fremmede, uanset hvor søde de virker.

Ads by MGDK