PlayStation 5 med overset problem: Kan hurtigt blive markant værre

Christian Pedersen

1 dag siden

|

31/03/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Har du også oplevet dette med din PlayStation 5?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Mange spillere oplever en mere hakkende spiloplevelse på PlayStation 5 – og problemet ser ud til at være langt mere udbredt, end Sony selv har meldt ud.

Nu sætter eksperter fokus på den tekniske udfordring, der har været overset alt for længe.

VRR skaber flere problemer end løsninger

Variabel opdateringshastighed – bedre kendt som VRR – skulle give en mere flydende spiloplevelse ved at tilpasse skærmens opdateringshastighed til spillets billedhastighed.

Men ifølge den anerkendte tekniske YouTube-kanal Digital Foundry, skaber funktionen i praksis problemer på både PlayStation 5 og den nye PS5 Pro.

“Problemet er reelt,” lyder det i deres seneste analyse, hvor 19 spil er blevet testet.

Resultatet viser tydeligt, at VRR-hak skyldes fejl i implementeringen – og at det rammer på tværs af skærmtyper og spil. Det skriver Itavisen.

Ændring af input fjerner midlertidigt fejlen

En sær detalje, der peger på en softwarefejl, er at billedet i mange tilfælde begynder at hakke – men at det forsvinder, hvis brugeren skifter til en anden HDMI-indgang og derefter tilbage igen.

Det tyder på, at problemet ikke nødvendigvis skyldes spillet, men selve konsollens håndtering af VRR.

Sony kritiseres for manglende standarder

VRR blev først tilføjet PlayStation 5 to år efter lanceringen – og har fortsat ikke fuld funktionalitet.

Konsollen mangler for eksempel understøttelse af AMD FreeSync og såkaldt LFC (Low Framerate Compensation), hvilket konkurrenterne Xbox og PC har haft i årevis.

Ifølge brugere spekuleres der i, at Sony har valgt en HDMI-kontroller fra Panasonic, der begrænser de tekniske muligheder.

Fans håber nu, at Sony snart retter op på problemerne – før det påvirker endnu flere spiloplevelser.